«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

شب قدر شبِ تقدیر و اندازه‌گیریِ سرنوشت و ارزاقِ مادّی و معنویِ ما، شبِ تعیینِ عمر و سلامتی و بیماری و همه‌ی امورِ ما انسان‌هاست. «فِیهَا یُفْرَقُ‌ کُلُ‌ أَمْرٍ حَکِیمٍ‌»[۱]، همه‌ی امور اندازه‌گیری می‌شود.

اگر به آیاتی که مربوط به لیله القدر در سوره مبارکه دخان و سوره مبارکه قدر نگاهی داشته باشیم می‌بینیم که واژه‌های ویژه‌ای استفاده شده است، کلماتی که راجع به «لیله القدر» در آیاتِ قرآن کریم استفاده شده است، «کلمه مبارکه» است، یعنی شبِ برکت و فزونی است، «فِیهَا یُفْرَقُ‌ کُلُ‌ أَمْرٍ حَکِیمٍ‌»، شبِ تقدیر است، شبِ نزولِ قرآن کریم است، «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ»[۲]، شبِ نزولِ فرشتگان است، «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ»[۳]، شبِ ربوبیّتِ الهی است، «أَمْرًا مِنْ عِنْدِنَا إِنَّا کُنَّا مُرْسِلِینَ * رَحْمَهً مِنْ رَبِّکَ»[۴]، یک رحمتی از سوی خدای متعال است، «سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»[۵]، شبِ سلامتی است، و در روایات داریم که شبِ قدر شبِ امام و شبِ حجّتِ خدای متعال است.

حال این‌ها را کنارِ یکدیگر بگذاریم، تقدیرِ الهی چگونه خواهد بود؟ تقدیر الهی در شب قدر متناسب با نزدیک بودن ما به قرآن و پاکی و پاکیزگیِ ما در آن شب، «سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»، ارتباط با امام زمان ارواحنا فداه که شبِ امام زمان ارواحنا فداه و حضرت حجّت ارواحنا فداه است، و بستگی به نوعِ افکار و رفتارِ قرآنیِ ما خواهد داشت.

پس شبِ قدر که شبِ تقدیرِ سرنوشتِ ماست تقدیری متناسب با افکار و رفتارِ ما که آیا نزدیکِ قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام هست؟ آیا با پاکی و پاکیزگی عجین هست یا نه؟

شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در روایات تأکید شده است که سوره مبارکه روم و عنکبوت را بخوانید، ان شاء الله از اهلِ بهشت خواهید بود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] سوره مبارکه دخان، آیه ۴

[۲] سوره مبارکه قدر، آیه ۱

[۳] سوره مبارکه قدر، آیه ۴

[۴] سوره مبارکه دخان، آیات ۵ و ۶

[۵] سوره مبارکه قدر، آیه ۵