«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ»

«أُفَوِّضُ أَمْری إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ».[۱]

«رَبِّ اشْرَحْ لی‏ صَدْری‏* وَ یَسِّرْ لی‏ أَمْری‏* وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانی* یَفْقَهُوا قَوْلی‏‏».[۲]

«إِلهی وَ أَنْطِقْنِی بِالْهُدَى وَ أَلْهِمْنِی التَّقْوَى».[۳]

مقدّمه

هدیه به پیشگاه باعظمتِ اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین، خاصّه امیرالمؤمنین علیه أفضل صلواه المصلّین صلواتی هدیه بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

ان شاء الله خدای متعال این گفت و شنید ناقابل و نشست و برخواست بی‌قیمت را به کَرَمِ خودش از ما قبول کند و اجرِ ما را تعجیل در فرجِ حضرت بقیّه الله الأعظم روحی و ارواح العالمین له الفداه و عجّل الله تعالی فرجه الشّریف قرار بدهد، ان شاء الله توفیقِ دیدارِ روی پُربرکتِ حضرت، خدمت و نوکریِ آستانِ شریفِ ایشان، تمهیدِ مقدّماتِ ظهورِ مبارکِ ایشان و شهادتِ در راهِ ایشان نصیبِ همه‌ی ما، جدّ و آبادِ ما، نسل و ذریّه‌ی ما تا قیامت بشود صلواتِ دیگری محبّت بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

من قبل از اینکه به جلسه وارد بشوم این صلوات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بخوانم، این صلوات از امام حسن عسکری صلوات الله علیه رسیده است و از آن چیزهایی است که از بهشت در دنیا جا مانده است، شما هم اگر خواستید یا بشنوید و یا با من همراهی کنید و بعد به بحث وارد بشوم. خوب است قبل از شروع هر کارِ سختی این صلوات خوانده بشود.

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ حَبِیبَهِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ کُنِ‏ الثَّائِرَ اللَّهُمَ‏ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّهِ الْهُدَى وَ حَلِیلَهَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْکَرِیمَهَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِیجَهَ الْکُبْرَى صَلَاهً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِیهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَهِ أَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَ السَّلَام‏»[۴].

هدیه به پیشگاه باعظمت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها صلواتی محبّت بفرمایید.

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

مرور جلسه‌ی گذشته

جلسه‌ی گذشته عرض کردیم خطبه ۲۱۷ و ۲۳۹ نهج البلاغه بخشی از یک خطبه‌ی تقریباً طولانی است که در کتاب شریف کافی، در تحف العقول و امثالِ این کتب آمده است.

دغدغه‌ی ما این بوده است که وقتی یک روایتی را از منبعِ اصلی قبل از سیّد رضی علیه الصلاه و السلام پیدا می‌کردیم آن را از منبعِ اصلی می‌خواندیم، لذا حدوداً نیمی از خطبه را خوانده‌ایم و گفتگو کرده‌ایم، علّتِ انتخابِ خطبه هم این بود که دو هفته‌ی گذشته یک نکته‌ای راجع به آخرالزمان عرض کردیم، برای بعضی از دوستانِ ما سوال پیش آمده بود که بالاخره الآن آخرالزمان هست یا نه؟

ما هم مختصری توضیح دادیم که «آخرالزمان» که می‌گویند بصورتِ کلّی امّتِ پیغمبرِ ما امّتِ پیغمبرِ آخرالزمان هستند، پیغمبرِ ما پیغمبرِ آخرالزمان است، ولی طبیعتاً خودِ همین «آخرالزمان» به نسبتِ خودش اول و آخر دارد، اوصافی ذکر شده است که انسان بایستی به آن نگاه کند که کدامیک از آن‌ها در دوره‌ی ما هست و کدامیک نیست، نکته‌ی اصلیِ آن این است که برای اینکه ما بتوانیم این فشار را در آخرالزمان تحمّل کنیم، گاهی به ما اطلاعاتی می‌دهند که ما هم نترسیم، از تنهاییِ حق نهراسیم، از دست به دست دادن و تبانیِ اهلِ باطل غم به دل ندهیم، اگر همه‌ی عالَم یکپارچه در مقابلِ شیعه‌ی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام قرار بگیرند آن‌ها را مانندِ کفِ روی آب می‌بیند (اگر در حالِ حق گفتن است)، و اگر در جایی هم چیزی را حق ببیند اگر ارزن هم باشم از کوهِ اُحُد سنگین‌تر می‌بیند، یعنی برای مؤمن چیزی جز باطل سبک و چیزی جز حق سنگین نیست.

به اینجا رسیدیم که حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: کار به جایی می‌رسد که اهل کتاب و قرآن کریم غریب هستند، بعد اینطور فرمودند: «قَدْ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ» حکومت‌شان را به کسانی می‌سپارند که «وَلَّوْا أَمْرَهُمْ وَ أَمْرَ دِینِهِمْ» حکومت‌شان و کارهای اجتماعی‌شان و یا دین‌شان را به کسانی می‌سپارند که «مَنْ یَعْمَلُ فِیهِمْ بِالْمَکْرِ وَ اَلْمُنْکَرِ وَ اَلرِّشَا وَ اَلْقَتْلِ»، وقتی می‌خواهد مرجع تقلید انتخاب کنند بجای اینکه ببینند اعلم چه کسی هست می‌بینند که چه کسی با حزبِ آن‌هاست، یعنی انتخابِ مرجع تقلیدشان هم اینطور می‌شود، وقتی می‌خواهد به یک نفر رأی بدهد آن کسی را انتخاب می‌کند که از همه دروغگوتر است، و اصلاً وقتی دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند می‌گویند: دیدید چگونه زد؟ دیدید چه گفت؟ یعنی لذّت هم می‌برند!

و ما هم نمی‌خواهیم بگوییم الآن آن دوره‌ای است که حضرت می‌فرمایند، ان شاء الله که نباشد.

نفاق از ابتدای اسلام تابحال

بعد فرمودند: «کَأَنَّهُمْ أَئِمَّهُ اَلْکِتَابِ وَ لَیْسَ اَلْکِتَابُ إِمَامَهُمْ»، آخوندهایی در آن روزگار هستند که انگار استادِ قرآن هستند درحالی که قرآن امامِ این‌ها نیست. یکی از چیزهای سخت آخرالزمان این است که حضرت فرمودند پیدا کردنِ حق خیلی سخت می‌شود. وقتی در خانه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم چندین و چند نفوذی و منافق حضور دارد و ارتباط دارند دیگر شما نباید تعجب کنید که مثلاً در خانه‌ی مرجع تقلید نفوذی باشد، احتمالِ این موضوع خیلی جدّی است، اینکه خودِ آن مرجع نفوذی باشد ممکن است و اینکه در خانه‌ی او هم نفوذی باشد امکان دارد، دیگر منبری و این‌ها که قیمتی ندارد، وقتی در خانه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نفوذی هست دیگر پایین‌تر از ایشان هم احتمال دارد نفوذی داشته باشند، و هرچه به آخرالزمان هم برسد بیشتر هم می‌شود، خطرناک‌تر هم می‌شود، انسان باید خیلی حواسِ خود را جمع کند، پناه بر خدا.

عمل نکردن به قرآن در آخرالزمان

بعد حضرت اینطور فرمودند: «لَمْ یَبْقَ عِنْدَهُمْ مِنَ اَلْحَقِّ إِلاَّ اِسْمُهُ» از حق چیزی جز نامِ آن نمی‌ماند.

ما اگر بخواهیم این عبارات را بخوانیم باید ببینیم خودمان شخصاً نسبت به حق چگونه هستم، فقط نامِ حق هست، کسی به آن توجّه نمی‌کند.

«وَ لَمْ یَعْرِفُوا مِنَ اَلْکِتَابِ إِلاَّ خَطَّهُ وَ زَبْرَهُ» فقط همین نوشته‌ی قرآن کریم هست، مردم به آن اعتناء نمی‌کنند، یعنی در بازارِ مسلمین… «أَوْفُوا بِالْعُقُودِ»[۵]، «وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا»[۶]، دیگر این‌ها از واضحاتِ قرآن کریم است، قرآن کریم هست، در خانه‌ها هم هست، زمان و عقد و خرید خانه هم ابتدا قرآن کریم را به آنجا می‌برند اما کارکردِ آن در همین حد است که اگر کسی از دنیا رفت صدای قرآن را پخش کنند و قرآن کریم به خانه ببرند و در همین حد.

گوشِ خود را به هر کسی ندهیم

«یَدْخُلُ اَلدَّاخِلُ لِمَا یَسْمَعُ مِنْ حِکَمِ اَلْقُرْآنِ»… نستجیربالله… اینجا حضرت راجع به جلسات صحبت می‌کنند، می‌فرمایند که یک نفر وارد می‌شود می‌نشیند که احکام و حکمت‌های قرآن کریم را بشنود «فَلاَ یَطْمَئِنُّ جَالِساً حَتَّى یَخْرُجَ مِنَ اَلدِّینِ» هنوز خیلی محکم بر سرِ جای خود ننشسته است که از دین خارج شده است!

طبیعتاً در آن ایام باید از منبری‌ها فرار کرد، الآن هم روزگاری است که باید از خیلی‌ها فرار کرد، خیلی خطرناک است، کارِ خیلی خطرناکی است که انسان گوشِ خود را به دستِ کسی بدهد. یک وقتی یک نفر است که صبح تا شب کارِ او تحقیق و پژوهش است، شاید اگر به شما بگویم که من ماهانه بیش از یک میلیون تومان کتابِ اباطیل و خزعبلات می‌خرم و می‌خوانم باور نکنید، بیش از این مقدار می‌شود، انسان مجبور است، باید ببیند که چه کسی چه چیزی می‌گوید، کارِ ما همین است که متأسفانه در منجلاب قوطه‌ور هستیم که ببینیم چه کسی چه چیزی می‌گوید تا حواسِ ما جمع باشد، ولی کارِ همه این نیست، مردم کار و زند