«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از سننی که در زندگیِ ما تأثیرگذار هست «فال نیک زدن» است، به این معنا که انسان نسبت به حوادث و اتّفاقاتی که پیرامونِ او بوجود می‌آید بجای اینکه نگاهِ منفی داشته باشد، بجای اینکه نگاهِ بسیار بسیار مأیوسانه‌ای داشته باشد یک نگاهِ کاملاً امیدوار کننده و امیدبخش داشته باشد.

این خیلی مهم است که نگاهِ انسان نسبت به حوادث و اتّفاقات نگاهِ مثبت و کاملاً حرکت‌بخشی باشد، نه یک نگاهِ مأیوسانه و کاملاً به بُن‌بست رسیده.

در روایتی از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل شده است «تفئلوا بالخیر تجدوه»[۱]، شما نسبت به امورِ خیر فالِ نیک بزنید، قطعاً به آن خواهید رسید. البته بصورتِ ضرب‌المثلِ عربی هم نقل شده است که «تفاءلوا بالخیر تجدوه»، که آن هم به همین مضمون هست که انسان با فال نیک می‌تواند به امورِ خوب و خیر نائل بشود. رمزِ آن هم همین امیدبخشی است، وقتی انسان امید داشته باشد، وقتی احساس کند که به بن‌بست نرسیده است قطعاً حرکت‌بخشی و انگیزه‌سازی در زندگیِ او زیاد می‌شود و انسان حرکت می‌کند.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در حوادثِ گوناگون در اتّفاقاتِ بسیار مهم تفائل به خیر می‌کردند و فالِ نیک می‌زدند، مثلاً در صلحِ حدیبیه که یکی از مسائلِ پیچیده‌ی صدرِ اسلام بود به «مذاکره» نیاز پیدا شد، مشرکین شخصی به نامِ «سهیل بن عمرو» را فرستادند، «سهیل» از «سهل» است، معنای «سهل» هم «آسانی» است، همینکه «سهیل» به سمتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حرکت کرد که برای مذاکره بیاید حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به یارانِ خویش فرمودند: «قَدْ سَهُلَ عَلَیْکُمْ أَمْرُکُمْ»[۲]، یعنی امر بر شما آسان شد.

یعنی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم از نامِ مذاکره کننده که «سهیل» بود استفاده کردند و به یارانِ خویش که تحتِ فشارِ شدیدِ روانی و محاصره‌ی دشمن بودند… از این فضای بسیار بسیار هولناک… حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تفائلِ به خیر کردند و اتّفاقاً همین صلحِ حدیبیه مقدّمه‌ی پیروزیِ بر مشرکین و فتحِ مکّه شد.

یا مثلاً وقتی که خسروپرویز در پاسخِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نامه‌ی ایشان را پاره کردند و خاکی برای ایشان فرستادند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بجای اینکه این حادثه‌ی بسیار سخت و پیچیده‌ی سیاسیِ ابرقدرتِ ایران را تفسیر به شکست کنند اینطور نقل شده است که فرمودند: به زودی خاکِ این امپراطوری توسّطِ شما فتح خواهد شد. این تفائل بالخیر است. و دیدیم که ابرقدرتِ شرق یعنی ایران و بعدها ابرقدرتِ غرب یعنی روم توسّطِ مسلمین فتح شد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] میزان الحکمه، جلد ۳، صفحه ۳۵۳

[۲] المناقب، جلد ۱، صفحه ۲۰۲