«ابن جوزی» می‌گوید: جلوی احمد حنبل نشسته بودند و راجع به چهار خلیفه اوّل خیلی صحبت کردند، خلیفه اول این‌گونه بود، خلیفه دوم این‌طور بود و… هرکس از یک نفر تعریف می‌کرد، احمد گفت: چقدر راجع به علی و حکومتِ او صحبت می‌کنید؟ علی (سلام الله علیه) با بقیه فرق دارد، همه از قِبَل حکومت به «جایگاه» می‌رسد در حالی که حضرت علی بن ابیطالب صلوات الله علیه جایگاه خلافت را ارتقاء و زینت داد، حضرت با کسی قابل قیاس نیست.

 

حضرت وقتی می‌خواستند به ابن عباس که استاندار بصره بود پُستی بدهند خیلی زیبا فرمودند…

 

خیلی از اوقات این‌گونه است که یک گروهی در انتخابات رأی می‌آورند تا پدر جد گروه مقابل را نسوزانند آن‌ها را رها نمی‌کنند و متأسفانه معمولاً گروه‌های مختلف هم این بلا را بر سر هم می‌آورند و کار یک گروه نیست، تمامِ کسانی که موافق ما بودند باید بر سرکار بیایند و بقیه حذف شوند! یا انتقام‌گیری یا معاذ الله فرصتِ بهره‌کشی.


حضرت فرمودند: «
فَلاَ یکنْ حَظُّک فِی وِلاَیتَک مَا لاَ تَسْتَفِیدُهُ»[۱] فکر نکن حال که حاکم شدی فرصتی برای پُر کردن حساب خود پیدا کردی «وَ لاَ غَیظاً تَشْتَفِیهِ» یا اگر قبلاً با کسی دعوا داشتی بگویی که حال مسئول شدم می‌دانم با تو چکار کنم! حال دور به دست ما افتاده است! اصلاً این‌طوری نیست «وَ لَکنْ إِمَاتَهَ بَاطِلٍ وَ إِحْیاءَ حَقٍّ»… چقدر هم واقع‌بینانه… حضرت به دنبال پیاده کردن تمام حق و از بین بردن تمام باطل است ولی می‌دانند که جامعه به حضرت اجازه احقاقِ تمام حق را نخواهد داد، ما به حکومت می‌رسیم ولو بتوانیم یک حق را احقاق یا جلوی باطلی را بگیریم؛ این مسئله‌ی ماست، حواسِ خودت را جمع کن، اگر فرصتی پیدا کردی و باید جواب عظیمی هم بابت آن پس بدهی.

 

این از آن چیزهایی است که همه‌ی ما خیلی لازم داریم، بله مسئولینی هم هستند که خدمت می‌کنند ولی مردم ما ناراحت، نگران، نجیب و باحیا هستند و در این شرایط سخت اقتصادی خیلی بیشتر از این از مسئولین توقع پادوییِ مردم می‌رود.

 

حضرت می‌فرمایند: ای مردم! سوگند به خدا من شما را به کاری امر نکردم الا اینکه خودم قبل شما آن را انجام دادم، شما را از کاری نهی نکردم الا اینکه خودم قبل شما آن کار را انجام ندادم.

 

یعنی اگر فکر می‌کنید که ما می‌خواهیم مردم با ما همکاری کنند… مردم همکاری می‌کنند ولی از دیدن تفاوت رفتارها لجشان می‌گیرد…

 

شبِ گذشته شنیدم که آقای فتاح ارقام عجیبی به مردم کمک کردند؛ کار خیلی خوبی است ولی فکر نکنیم که هنر کردیم، هم خیلی خوب است و هم هنوز ذرّه‌ای از وظایفِ خود را انجام نداده‌ایم، ما نوکر هستیم و باید به این نوکری افتخار کنیم و باید خودمان هم همراه بشویم، مردم اگر ببینند مسئولین همراه هستند مردم هم حتماً با همراهی می‌کنند.


[۱] – مناقب، جلد ۲، صفحه ۱۰۱٫ (وَ کتَبَ عَلَیهِ السَّلاَمُ إِلَی اِبْنِ عَبَّاسٍ أَمَّا بَعْدُ فَلاَ یکنْ حَظُّک فِی وِلاَیتَک مَا لاَ تَسْتَفِیدُهُ وَ لاَ غَیظاً تَشْتَفِیهِ وَ لَکنْ إِمَاتَهَ بَاطِلٍ وَ إِحْیاءَ حَقٍّ)