اگر بخواهد فساد اصلاح بشود، راهی نیست به جز این‌که بازنگری بشود، همه‌ی آن اصلاح بشود. همه‌ی آن به رسمیّت شناخته نشود و الّا قابلیّت اجرا ندارد، روز به روز شماباید خاکریز به خاکریز عقب بیایید. قطعاً ده سال بعد دیگر مسئله‌ی حجاب اجباری نیست. بحث پوشش اجباری و عریانی اختیاری است. این مسیری که ما داریم می‌رویم، نمی‌شود هم جلوی آن را بگیریم، چون خود ما نکردیم. با شعار که نمی‌شود. لذا عرض ما این است که انرژی خود را صرف حجاب اختیاری و اجباری نکنیم. مشکل را باید جای دیگر حل کرد. کما این‌که روز گذشته فرمودند. فرمودند این‌که دو تا دختر یک کاری بکنند، این یک کار حقیری است. اگر آقا روز گذشته واکنش نشان دادند برای چه بود؟ برای این است که یک عدّه می‌خواهند این را تئوریزه بکنند، اصل مسئله را بردارند. اصلاً تا حالا هم اشتباه کردیم ببخشید عذرخواهی می‌کنیم، یک ۳۰ سال هم نگذاشتیم، راحت باشید. چقدر از الگوی اسلام فاصله گرفتیم. ما کاری کردیم که فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها در جامعه‌ی ما الگو نیست، نمی‌تواند الگو باشد. چون از نظر او برترین زن کسی است که نه او مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند. مجبور هستی بگویی لابد روایت جعلی است. این حرف‌ها چیست، این‌ها را از کجا درآوردید، متحجّران. وقتی شما دارید این‌طور تبلیغات می‌کنید، فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها الگو نیست. خانه‌ی او را آتش زدند که چه بشود؟ که یک حق احقاق بشود؟ به شما چه ربطی دارد مردم یک چیز دیگر می‌خواهند. اگر ملاک خواست مردم است که اصلاً امیر المؤمنین علیه السّلام مهمترین سرمایه‌ی زندگی خود، زهرای اطهر سلام الله علیها را برای چه داد رفت؟ می‌خواستند مردم، مردم حرف نزدند. پیغمبر فرمود. نسخه را داد، این‌ها نمی‌خواستند عمل بکنند مگر اجبار است؟ حکمرانی اجباری، همه‌ی موضوع همین است قدم به قدم. ما اگر بخواهیم به فکر اصلاح بیفتیم، باید یک بار بازنگری کلّی بکنی؛ اقلّ آن این است که در شعار همه‌ی احکام شریعت را محترم بدانیم.

 

وقتی شما می‌بینی در همین کشور ما برای این‌که کنسرت راه بیندازند -که اگر کسی پنج دقیقه، سه دقیقه بتواند تحمّل بکند فیلم آن را ببیند نه حضور، می‌بیند که آن‌جا چه خبر است- می‌گوید: شاید امام رضا هم بود خودش می‌رفت. این حرف را زدند. این آدم می‌خواهد به قوانین کشور رأی بدهد، بلکه تازه مدیریّت بکند. می‌تواند؟ آن یکی که می‌گوید: اصلاً ما از امام حسن کنسرت یاد گرفتیم. این را گفتند. طبیعی است این کار را بکند. برای این‌که وقتی جامعه دین‌دار است، نمی‌تواند بگوید که من دوست دارم خلاف شرع عمل بکنم، قانون خلاف شرع درست بکنم. ابداً و الّا مگر دولت برای یارانه‌ها از مراجع فتوا نگرفت. اگر راست می‌گفت برای کنسرت هم بروند از مراجع فتوا بگیرید. چطور بلد هستید برای این‌که مردم یارانه‌های خود را نگیرید بروید از مراجع فتوا بگیرید، مرد هستی برای ساده زیستی مسئولین برو از مراجع فتوا بگیر، ببین چه می‌گویند. راجع به کنسرت برو فتوا بگیر. بگو نزدیک حرم امام رضا علیه السّلام می‌شود یا نمی‌شود. ببین چه می‌گویند. فتوا بازی است. آن‌جا چون برای جیبش خوب است، فتوا می‌گیرد و الّا اگر قرار است فتوا بگیری برای همه‌ی آن‌ها فتوا بگیر.

 

ما تا در روند و روش خود بازنگری کلّی نکنیم، این مسیر، مسیر سقوط است. حجاب اجباری می‌شود چماقی که همین آقایی که الآن مسئولیت اصلی را دارد، با آن رأی آورده است. بعدی هم همین‌طور و وقتی راه آن باز شد که هر چیزی می‌شود گفت، چهار سال بعد باید چیزهای جدید رو بکنند رأی بیاورند. هشت سال بعد باید چیزهای جدیدتر رو بکنند. خدا می‌داند ۱۶ سال یا ۲۰ سال بعد رئیس جمهور ما چه کسی خواهد شد، چون این روندی که ما می‌بینیم دارند مسابقه می‌دهند، مدام بیشتر هتک حرمت بکنند که رأی بیاورند. این مسیر، مسیر برعکس دارد حرکت می‌کند، طبیعتاً نتیجه نمی‌گیریم. بله آن کسی که طرفدار شریعت است تا رگ گردن او است نمی‌تواند از شریعت وا بدهد. او را بکشید، شما نمی‌توانید از او مجوّز بگیرید که یکی از احکام شریعت را بی‌خیال بشو. برای این‌که مسیر که عرض کردیم مسیر قضایی دارد، مسیر فرهنگی دارد، پیوست آموزشی دارد، مسیر رسانه‌ای دارد، تبلیغات سیاسی دارد، ضابط اجرایی دارد، همه‌ی این‌ها را باید با هم اجرا بکنی و الّا پلیس برود طرف را بگیرد، مسئول بالا دستی می‌گوید از این‌که با این خانم بد برخورد کرده است… دو تا پلیس را شما مؤاخذه بکنید دفعه‌ی بعد هر کاری بکنند می‌گویند: آن‌ها را رها بکنید.

 

یکی از دلایلی که الآن نیروی نظامی خیلی محکم نمی‌تواند برخورد بکند، یکی از مشکلات آن است که زن و بچّه‌ی خیلی از آن‌ها هم ممکن است همین مشکلات را داشته باشند. یکی از آن‌ها این است که تکان بخورد، ممکن است این وجه المصالحه‌ی بازی‌های سیاسی بشود. فیلم آن دربیاید و او را بگیرند مجازات بکنند. می‌ترسند، از آن‌ها بپرسید. می‌ترسد خیلی از کارها را بکند. ما دیدیم با عبور از شریعت می‌شود رأی آورد. ما به این‌ها وام‌دار هستیم.