جلسه هم اندیشی با موضوع پژوهش و آموزش های پیش نیاز آن، در مرکز عالی حوزوی عالم آل محمد علیهم السلام برگزار شد. مهمان این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بودند. حجت الاسلام آقازاده مسئول موسسه تخصصی حوزوی عالم آل محمد، حجت الاسلام حسینی مسئول طرح و برنامه مدرسه امام خمینی (ره)، حجت الاسلام آل یمین معاونت پژوهش موسسه عالم آل محمد و حجت الاسلام نظری عارف از دیگر حاضرین در این جلسه بوده و با مهمان محترم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 Alem-1390419-Jalase Ba Ostad Shahriyari-Thaqalain_IR (1) 

در این جلسه پس از گزارش حجت الاسلام آل یمین درباره برنامه های پژوهشی موسسه ، حجت الاسلام شهریاری به ارائه نکاتی پیرامون این برنامه و ارزیابی آن پرداختند. حجت الاسلام آل یمین در تشریح برنامه پژوهش، به اهداف کلی و اهمیت پژوهش برای مرکز اشاره کردند. در همین راستا مسئول موسسه بر تقویت امر پژوهش در مرکز تاکید کرده و اعلام کردند که موسسه از همکاری با طلابی که برنامه های پژوهش مرکز را اجرا نمی کنند، معذور است. ایشان برنامه کارگاه های آموزشی مرکز را به این نحو عنوان کردند:

کارگاه های مربوط به ابزارهای پژوهشی مانند: ورد، تایپ، برنامه ها و سایت نور

آشنایی با مجلات پژوهشی در حوزه فقه و اصول

کارگاه های مهارت های پژوهشی مانند:

۱ – خلاصه نویسی؛
۲ –
نگارش علمی؛ 
۳ – نکات ویرایشی؛ 
۴ –
ساختار بندی مقاله؛ 
۵ –
چکیده و نتیجه نویسی؛
۶ –
عنوان و استناد دهی؛
۷ –
مراجعه به منابع و فیش برداری.

 Alem-1390419-Jalase Ba Ostad Shahriyari-Thaqalain_IR (2) 

ایشان افزود: از مهمترین برنامه های مرکز، نگارش مقاله علمی است که در این برنامه بخشی به صورت تدریجی و در طول سال برگزار می گردد و در بخش دیگر نیز در قالب پژوهش متمرکز؛ طلاب مرکز می بایست در طول سال تحصیلی یک مقاله علمی براساس شیوه نامه رایج همایش ها و مجلات علمی و نیز جدول زمان بندی و گام به گام به رشته تحریر درآورند.

 

آخرین بخشی که توسط حجت الاسلام آل یمین تشریح شد نشست های علمی بود که در سه عنوان کرسی های علمی، نقد مقالات و پرخوانی پژوهشی خواهد بود.  در کرسی های علمی با استفاده از اساتید صاحب نظر و قلم، موضوعات مختلف پژوهشی با طلاب مطرح گردیده و افق های پیش روی پژوهش بر ایشان روشن خواهد شد. در نقد مقالات برتر، طلابی که مقالاتشان امتیاز بالایی کسب کند در جلسه ای با حضور اساتید و طلاب مقاله شان  نقد و بررسی خواهد شد. در برنامه پرخوانی پژوهشی نیز، به منظور ارائه سطح گسترده ای از اطلاعات علمی در حوزه های مختلف مورد نیاز طلاب همچون فقه الاقتصاد، حقوق، فقه پزشکی و …، کتب و مقالات مرتبط با موضوع مطالعه، بحث و بررسی خواهد شد.

 Alem-1390419-Jalase Ba Ostad Shahriyari-Thaqalain_IR (3) 

حجت الاسلام شهریاری در ارزیابی و بررسی گزارش معاونت پژوهش، از این برنامه تقدیر کردند و به خصوص آموزش ها و کارگاه های مهارتی را امری لازم برشمردند. همچنین بر ادامه پژوهش براساس شیوه های نوین پژوهشی و معیارهای مجلات علمی روز دنیا تاکید داشتند.  ایشان نیاز دانش پژوهان به این گونه آموزش ها را بسیار زودتر از این دانسته و تاکید کردند که این آموزش ها بایستی در سال های ابتدایی ورود طلاب به حوزه ها ارائه شود و سطوح بالاتر تنها به امر پژوهش اختصاص یابد.

 

ایشان با اشاره به اینکه پژوهش یک مهارت است که بایستی با درگیر شدن با آن و درک فراز و نشیبش در آن قوت پیدا کرد، درخواست ورود به امر نگارش مقاله به صورت جدی برای طلاب را داشتند و تاکید کردند طلاب با ورود به مسائل روز سعی کنند به سمت کاربردی کردن پژوهش های خود حرکت کنند و نیاز های روز را پاسخ دهند. از جمله راهکارهای پیشنهادی ایشان برای انگیزه بخشی و ثمردهی پژوهشی بهره گیری از اساتید با تجربه در امر پژوهش به عنوان استاد راهنمای طلاب و پیش بردن گام به گام پژوهش با همراهی استاد بود. ایشان تاسیس یک مجله علمی در موسسه برای انتشار مقالات و نیز کمک به انتشار مقالات طلاب در مجلات معتبر علمی را از جمله امور لازم برای معاونت پژوهش برشمردند و این امر را بسیار اثرگذار بر انگیزه بخشی به طلاب عنوان کردند.

 Alem-1390419-Jalase Ba Ostad Shahriyari-Thaqalain_IR (4)

از نگاه ایشان احساس کارآمدی و هویت طلبگی از مسیر پژوهش تقویت می گردد و با ایجاد نشاط و انگیزه و همراهی استاد و نیز انتخاب موضوعات ناظر به نیاز های روز، دانش پژوهان در این مسیر با سرعت بیشتری اقدام می کنند و ایشان به دنبال مسئولین برای به نتیجه رساندن مقالات و پژوهشهای خود خواهند رفت نه اینکه مسئولین دائم از دانش پژوهان برای نگارش مقالات مطالبه کنند.

 

حجت الاسلام آقازاده مسئول موسسه نیز با تشکر از نکات حجت الاسلام شهریاری و معاونت پژوهش با جمع بندی مطالب پیشنهاداتی را برای پیاده سازی نظرات و ایده ها مباحث مطرح کردند. از جمله پیشنهادات ایشان، دعوت از حجت الاسلام شهریاری برای ادامه جلسات هم اندیشی پژوهشی با اساتید و طلاب مرکز بود. ایشان همچنین از حجت الاسلام شهریاری برای معرفی اساتید صاحب نظر جهت حضور در کرسی های علمی درخواست همکاری نمودند. همچنین مسوول موسسه عالم آل محمد علیهم السلام ایده ی حضور طلاب در مجمع تقریب مذاهب و آشنایی با فعالیت ها و نیاز های آن مرکز را نیز مطرح کردند. در نهایت حجت الاسلام آقازاده با تاکید بر فرمایشات حجت الاسلام شهریاری عنوان کردند که جذب طلاب با استعداد و علاقه مند به پژوهش در مرکز فقهی و بهره گیری از اساتید صاحب قلم در حوزه پژوهش برای راهنمایی و کمک طلاب در اولویت برنامه های آتی مرکز قرار خواهد گرفت.