حجت الاسلام عادل محسنی مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و دبیر شورای مدیران حوزه های علمیه استان تهران در گفت‌وگو با پرتال علوم اسلامی «ثقلین»، درباره خدمات متقابل حوزه و روحانیت با نظام اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی تاثیرات شگرفی در توسعه و بعضاً تاسیس برخی علوم حوزوی داشته است.

 

وی افزود: در حوزه فقه بعد از انقلاب اسلامی زوایای ناشناخته فقه‌السیاسه تبیین شده و با توجه به مسائل مستحدثه در امور مدیریتی و سیاسی جامعه ابواب جدیدی به فقه سیاسی افزوده شده است در حوزه قانون گذاری و فقه التقنین در شورای نگهبان مسائل بسیار زیادی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است که موجب گره گشایی از پیچیده ترین مسائل قانونی شده است.

 

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اظهار داشت: بعد از انقلاب فقه های مضاف مانند فقه قضا، هنر، رسانه، عمران، پزشکی، تربیت، حقوق بین‌الملل، سایبری و… توسعه و گسترش خیره کننده ای داشته است.

 

وی در ادامه بیان داشت: حوزه علمیه با توجه به نیازهای جامعه جهانی، فرهیختگان و جوانان در حوزه پاسخگویی به شبهات اعتقادی و اقناع منطقی آنان فعالیت های کارآمد و تاثیر گذاری داشته است.

 

حجت الاسلام محسنی ابراز داشت: تاسیس علم، فلسفه، فقه و اصول فقه و نیز روش شناسی فقه و الگوریتم اجتهاد از تاثیرات نظام مقدس جمهوری اسلامی بر علوم حوزوی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین اولویت هایی که حوزه به عنوان خاستگاه و مادر نظام اسلامی، باید در صیانت از پاسداری انقلاب و نظام اسلامی مد نظر قرار دهد کدام است، بیان داشت: مهمترین اولویت حوزه در صیانت از انقلاب و نظام، تربیت فضلای انقلابی و متخصص در رشته های مختلف مورد نیاز جامعه و پرورش مدیران کارآمد و دلسوز جهت ساماندهی و تقویت پویایی نهاد های مختلف نظام اسلامی است.

 

وی افزود: حوزه علمیه برای کارآمد تر کردن نظام اسلامی باید در شوراهای تخصصی برنامه ریزی و قانون گذاری ورود کرده و با پژوهش های عمیق و دقیق در آن شوراها به کاربردی کردن تصمیمات نظام در حوزه آموزش، فرهنگ، هنر و اقتصاد کمک شایانی داشته باشد.

 

دبیر شورای مدیران حوزه های علمیه استان تهران درباره راه های صیانت از انقلاب و آرمان های والای آن توسط حوزویان، اظهار داشت: تولید فکر و اندیشه و تربیت نیروهای دغدغه‌مند و انقلابی با حضور پرشور، فعال و کارآمد در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها ، هیات مذهبی، پایگاه های بسیج و روستاها مهمترین راه های صیانت از انقلاب اسلامی توسط حوزویان است.

 

حجت الاسلام محسنی درباره نقش حوزه در اسناد بالادستی کشور، ابراز داشت: حضور فعال حوزه علمیه، با برنامه و شورایی در حوزه های تصمیم سازی اسناد بالا دستی بالاخص در تدوین اسناد بالا دستی آموزشی و فرهنگی، نقش بی بدیلی در انقلابی و اسلامی ماندن نظام خواهد داشت.

 

وی در پایان درباره ضرورت حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران مقدمه ساز انقلاب جهانی حضرت ولیعصر(عج) است، حضور تمامی مردم ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن سبب مایوس شدن دشمنان ظهور یعنی صهیونیسم و وهابیت خواهد شد.