آیه‌ای که امشب در محضر نورانی آن هستیم صد و بیست و هشتمین آیه سوره مبارکه توبه است، «لَقَدْ جَاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکمْ»،[۱] پیغمبری از جنس خودِ شما برای شما آمد «عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ» از بس که مهربان است دیدنِ سختی و ناراحتی شما برای او سخت می‌آید «حَرِیصٌ عَلَیکمْ» بر هدایت و سعادتِ شما حریص است «بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.

 

«صلی‌الله عَلَیک یا رَسُولَ اَللَّهِ»

 

از دعاهای وارد در ماهِ مبارکِ رمضان است که ان‌شاءالله خداوند به همه بینندگان و ما؛ حجِ بیت‌الله الحرام و زیارتِ قبرِ نورانی حضرت و ائمه بقیع صلوات الله ‌علیهم اجمعین را روزی کند.

 

این آیه راجع به رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است و حقاً خداوند با وجودِ نازنین و بی‌بدیل پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلّم بر بشریّت منت و نعمت بزرگی گذاشت. خواستم نامی از پغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلّم برده باشم تا چیزی به دست آوریم و طبیعتاً نفس الرسول و مصداقِ بارز فردی که در این مسیر حرکت کرد… این آیه از جهتی هم برای ما آموزنده است که سعی کنیم ما هم در این مسیر گام برداریم، البته مسلّماً به ایشان نخواهیم رسید… و فردی که واقعاً به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نزدیک شد حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه بود.

 

جمله‌ای را زیاد می‌گویند و من می‌خواستم دیشب بگویم که فرصت نشد که بعضی نوشته‌اند: «عقمت النساء أن یلدن مثل علیّ بن أبی طالب»[۲] زن‌های عالم از به دنیا آوردن فرزندی بسان علی بن ابی طالب صلوات الله علیه عاجز هستند. این جمله هم صحیح است و هم غلط، بله واقعاً عاجزند ولی باید بدانیم وجودِ مبارک حضرت بقیه ‌الله عجل الله تعالی فرجه الشریف بسان علی بن ابن طالب علیه‌السلام است که گرچه ما این شب‌ها از جدِ ایشان سخن می‌گوییم، غرض شناخت ایشان است و اگر حضرتش تشریف بیاورند بسان پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم «عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ» هستند.

 

واقعاً شخصیتِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه و اهل بیت علیهم‌السلام عجیب دوست داشتنی است و ان شاء الله خداوند روزی کند که در بهشت هم از گفت و شنیدِ اخلاقِ آن بزرگواران لذت ببریم، این طعام بهشتی است. خدا می‌داند که ما آن‌چنان به مرغ و شرابِ بهشتی تمایل نداریم آن‌طور که دوست داریم در محضر اهل بیت علیهم السلام باشیم.


[۱]– سوره مبارکه توبه، آیه ۱۲۸٫ (لَقَدْ جَاءَکمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ)

[۲] – الغدیر، جلد ۶٫