در این دوره تعدادی طلبه‌ی زبان آموز در ۳ سطح Intermediate، Upper-Intermediate و Advanced شرکت نمودند. طبق جدول زمانی، از شنبه تا ۴شنبه‌ی هر هفته، ۳ کلاس در وقت صبح و ۱ کلاس در وقت بعد از ظهر توسط جناب حجت السلام و المسلمین احمدی، استاد حسینی و استاد مهدوی که از اساتید دانشمند، مجرب و متعهد تهران و مشهد می‌باشند، تدریس می‌شد. بعضی از اساتید دوره، بومی کشورهای انگلیسی زبان بوده و زبان اولشان انگلیسی می‌باشد.

 

طرح اصلی برگزاری اردو در هر مکان و شهری به غیر از تهران، برگرفته از یک طرح آموزشی با پشتوانه‌ی علمی می‌باشد که زبان آموزان را به مدت حداقل ۱ ماه در فضایی به دور از فضای همیشگی و ارتباطاتی که با خانواده و محیط بیرون داشتند، قرار می‌دهد. در این محیط آن‌ها موظفند در طول برگزاری اردو و در تمامی مکالمات روزانه، با اساتید و دیگر زبان آموزان از زبان انگلیسی استفاده کنند. این روش باعث می‌شود آن‌ها مطالبی که قبلا یا در طول دوره فرا گرفته‌اند، در عمل به کار گیرند تا ملکه‌ی ذهن آن‌ها شود. این موقعیت زبان آموزان را در یک محیط کاملا انگلیسی قرار می‌دهد. علاوه بر موارد مذکور، نشست‌ها، جلسات و هیئت‌های منظم در سالن کنفرانس و بخش زائرین بین الملل آستان مقدس رضوی (دار الرحمه) به زبان انگلیسی برگزار می‌شد. از جمله می‌توان به مراسم عزاداری شهادت حضرت امام صادق علیه السلام با سخنرانی یکی از زبان آموزان سطح پیشرفته و سپس سخنرانی جناب حجت الاسلام و المسلمین احمدی اشاره نمود که بعد از آن دو تن دیگر از زبان آموزان با اشعاری به زبان انگلیسی و سروده‌ی خودشان، به مدح و عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام پرداختند. همچنین جلسات مدح و عزای اهل بیت علیهم السلام به صورت هفتگی، با سخنرانی و مداحی به زبان انگلیسی در خوابگاه، سخنرانی کوتاه زبان آموزان در بین الصلاتین ظهر و عصر و مغرب و عشاء از دیگر برنامه‌های برگزار شده بود. در یکی از این جلسات تولیت محترم مدرسه، جناب آیت الله صدیقی دامت برکاته درباره‌ی اهمیت زبان انگلیسی، تهدیدها و فرصت‌ها سخنرانی نمودند. و بعد از آن همراه طلاب زبان آموز، با گوش دادن به روضه و مداحی به زبان انگلیسی به عزاداری پرداختند.

 

از دیگر برنامه‌های برگزار شده در آستان می‌توان به برگزاری جلسه‌ی پرسش و پاسخ روش‌ها و بایسته‌های تبلیغ بین الملل توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین حسینی در سالن کنفرانس آستان مقدس اشاره کرد؛ بعد از سخنرانی اولیه‌ی جناب آقای حسینی، طلاب زبان آموز سؤالات خود را در مورد سخنان ایشان و محور جلسه پرسیده و با ایشان به بحث و گفتگو پرداختند. همچنین با حضور حجت الاسلام و المسلمین انصاری از روحانیون و مبلغین مطرح و مجرب مشهد، جلسه‌ای تحت عنوان “حکمت‌های نهج البلاغه” به زبان انگلیسی تشکیل شد. بعد از این جلسه نیز کلاسی تحت عنوان “یادگیری عربی قرآنی به زبان انگلیسی” با تدریس ایشان برگزار شد. جناب آقای انصاری در فواید این نوع روش به نزدیکی دستور زبان (Grammar) هر دو زبان اشاره کرده و بر برتری نسبی تعداد لغات و اصطلاحات زبان انگلیسی نسبت به فارسی برای ابراز و انتقال معانی تأکید کردند. با وجود اینکه هسته و طرح اصلی این دوره، آموزش محور بودن این دوره را می‌رساند اما می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب شهر مشهد را بهره‌مندی معنوی از وجود مقدس حضرت امام رضا علیه السلام نام برد. این مهم برکات زیادی را در دوره برای طلاب به ارمغان آورد. به منظور عملی کردن این مسئله و هماهنگ کردن آن با طرح اصلی دوره، ساعت‌های محدودی از شبانه روز به شرط عدم صحبت و مکالمه به زبان فارسی، زبان آموزان اجازه داشتند از خوابگاه خارج شده و به حرم بروند. به دلیل فشاری بالایی که اینچنین دوره‌یی معمولا به همراه دارد برای اوقات فراغت شرکت کنندگان، برنامه‌های تفریحی به خصوص در آخر هفته‌ها تدارک دیده شده بود. که می‌توان به برنامه‌های سرزمین موج‌های خروشان، سالن فوتبال، گردش در یکی از باغات شاندیز و والیبال نشسته اشاره کرد.

 

 

حرکت به سمت مشهد در روز پنجشنبه تاریخ ۳۱خرداد ۹۷ و استقرار در محل اسکان در روز بعد جهت آمادگی برای شروع کلاس‌ها در روز شنبه.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (1) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (2) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (3)

 

با وجود اینکه هسته و طرح اصلی این دوره، آموزش محور بودن این دوره را می‌رساند اما می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب شهر مشهد را بهره‌مندی معنوی از وجود مقدس حضرت امام رضا علیه السلام نام برد. این مهم برکات زیادی را در دوره برای طلاب به ارمغان آورد. به منظور عملی کردن این مسئله و هماهنگ کردن آن با طرح اصلی دوره، ساعت‌های محدودی از شبانه روز به شرط عدم صحبت و مکالمه به زبان فارسی، زبان آموزان اجازه داشتند از خوابگاه خارج شده و به حرم بروند.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (4) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (5)

 

این دوره در ۳ سطح Intermediate، Upper-Intermediate و Advanced برگزار شد. طبق جدول زمانی، از شنبه تا ۴شنبه‌ی هر هفته، ۳ کلاس در وقت صبح و ۱ کلاس در وقت بعد از ظهر در مَدرس‌های حوزه‌ی علمیه‌ی المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در محیطی صمیمی و با بهره گیری از امکانات ‌به روز آموزشی دایر بود. جلسات “گفتگوی آزاد”، تماشای کلیپ و فیلم‌های آموزشی و دیگر فعالیت‌های آموزشی جهت تقویت مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی نیز در محل کلاس‌ها تشکیل می‌شد. جهت ارزیابی و رصد رشد علمی زبان‌آموزان امتحانات هفتگی برگزار می‌شد..

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (6) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (7) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (8) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (9) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (10) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (11) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (12) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (13) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (14) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (15)

 

یکی از بهترین روش‌ها برای تسریع در یادگیری زبان زندگی، در جامعه‌ای است که به آن زبان صحبت می‌کنند. یکی از اهداف برگزاری این اردو شبیه سازی این مسئله بود. زبان‌آموزان زندگی یک زندگی شبانه روزی یک ماهه به زبان انگلیسی را در این اردو تجربه کردند.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (16) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (17) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (18) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (19) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (20) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (21) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (22) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (23) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (24) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (25) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (26) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (27) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (28)

 

برای بهره برداری آموزشی بهتر از محل اسکان و همچنین و شبیه سازی هرچه بیشتر زندگی در محیط انگلیسی، تمام فضای آنجا با پوسترها، تصاویر و جملاتی به زبان انگلیسی تزئین شده بود. این موارد توسط تعدادی از زبان‌آموزان مدتی قبل از اردو طراحی و تهیه شده بود.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (29) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (30) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (31) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (32) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (33)

 

یکی از اهداف یادگیری زبان انگلیسی برای طلاب علوم دینی، توانایی ایراد سخنرانی دینی به زبان انگلیسی می باشد. جهت تمرین و تثبیت این توانایی تمامی طلاب در تمام سطوح موظف بودند بعد از نماز عصر و همچنین نماز عشا به ایراد سخنرانی به زبان انگلیسی بپردازند. این سخنرانی ها جهت استفاده آموزشی در ارزیابی دوباره سخنرانی و همچنین بایگانی آنها فیلم برداری می شد.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (34) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (35)

 

جهت کسب فیض معنوی و همچنین استفاده‌ی کاربردی آموزه‌های زبانی، هیئت هفتگی با سخنرانی و روضه و مدیحه سرایی طلاب به زبان انگلیسی اقامه می‌گردید.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (36) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (37) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (38) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (39) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (40)

 

تشریف فرمایی تولیت محترم مدرسه علمیه امام خمینی رحمه الله علیه به محل اسکان، روح تازه‌ای به فضای اردو افزود. همچنین طلاب از بیانات ارزشمند ایشان بهره‌مند شدند. و پس از ایراد سخنرانی انگلیسی توسط یکی از زبان‌آموزان جلسه‌ی روضه و مداحی به زبان انگلیسی در حضور ایشان اقامه شد.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (41) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (42) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (43) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (44) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (45) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (46) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (47)

 

در روز شهادت امام صادق علیه السلام هیئت انگلیسی مدرسه امام خمینی با همکاری اداره بین الملل آستان قدس رضوی اقدام به برپایی مراسم عزاداری در دارالرحمه حرم مطهر رضوی نمود. در این مراسم زبان آموز سطح پیشرفته جناب حجت الاسلام محمد دهقانی به زبان انگلیسی سخنرانی نمودند و سپس طلاب محترم آقایان حسین نوری‌زادگان و محمدمهدی حسین‌زاده با اشعاری به زبان انگلیسی به مدح و عزاداری اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (48) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (49) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (50) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (51) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (52)

 

یکی از برنامه‌های آموزشی سیاحتی، تور حرم گردی به زبان انگلیسی بود که با همکاری مرکز بین الملل آستان قدس رضوی در حرم مطهر و موزه‌ی آستان قدس برگزار شد.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (53) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (54) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (55) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (56) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (57) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (58) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (59) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (60) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (61)

 

با حضور یکی از روحانیون و مبلغین مطرح و مجرب مشهد، جناب حجت الاسلام و المسلمین انصاری از مترجمان برجسته‌ی متون دینی به زبان انگلیسی، جلسه‌ای تحت عنوان “حکمت‌های نهج البلاغه” به زبان انگلیسی تشکیل شد. بعد از این جلسه نیز کلاسی تحت عنوان “یادگیری زبان عربی قرآنی به زبان انگلیسی” با تدریس ایشان برگزار شد. جناب آقای انصاری در فواید این نوع روش به نزدیکی دستور زبان (Grammar) هر دو زبان اشاره کرده و بر برتری نسبی تعداد لغات و اصطلاحات زبان انگلیسی نسبت به فارسی برای ابراز و انتقال معانی از زبان عربی تأکید کردند.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (62) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (63) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (64) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (65) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (66) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (67) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (68)

 

جهت آشنای هرچه بیشتر طلاب زبان‌آموز با بایسته‌های تبلیغ بین الملل، جلسه‌ی پرسش و پاسخ با حضور مبلغ بین المللف حجت الاسلام و المسلمین حسینی، در سالن کنفرانس حرم مطهر رضوی برگزار گردید.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (69) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (70) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (71) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (72) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (73) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (74)

 

در روزهای پایانی اردو، طلاب زبان‌آموز پذیرای مدیریت محترم مدرسه علمیه امام خمینی رحمه الله علیه جناب حجت الاسلام و المسلمین محسنی دامت افاضاته شدند و پس از اقامه‌ی نماز ظهر و عصر و صرف ناهار در فضایی دوستانه، از بیانات ایشان استفاده کردند.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (75) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (76) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (77) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (78)

 

از توفیقات این دوره بهرمندی از غذای حضرتی آستان مقدس رضوی بود که باعث نشاطی دو چندان و خاطره‌ای به یاد ماندنی در میان طلاب گردید.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (79) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (80) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (81)

 

جهت قدردانی و تشکر از تمامی زبان‌آموزان بسته‌های فرهنگی با محتوایی به زبان انگلیسی با همکاری آستان مقدس رضوی به آن‌ها تقدیم شد و از طلاب برگزیده‌ی هر کلاس تقدیر ویژه‌ای به عمل آمد.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (82) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (83) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (85) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (86)

 

جهت به ثمر نشاندن دوره‌ی آموزشی زبان حوزه علمیه‌ی امام خمینی رحمه الله علیه، توانایی‌های به دست آمده‌ی زبانی طلاب، توسط آقایان محمد دهقانی، حسین نوری‌زادگان و وحید کیانی، در شاخه‌های سخنرانی و مدیحه سرایی به زبان انگلیسی در استدیو ضبط گردید.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (87) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (88) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (89) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (90) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (91) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (92)

 

به دلیل فشاری بالایی که اینچنین دوره‌یی معمولا به همراه دارد برای اوقات فراغت شرکت کنندگان، برنامه‌های تفریحی به خصوص در آخر هفته‌ها تدارک دیده شده بود. که می‌توان به برنامه‌های سرزمین موج‌های خروشان، سالن فوتبال، گردش در یکی از باغات شاندیز و والیبال نشسته اشاره کرد.

 

ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (93) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (94) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (95) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (96) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (97) ZabanEnglishi-OrdooTabestan-1397-Mashhad-Thaqalain_IR (98)