«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

حلولِ ماه مبارک رمضان، ماهِ بندگی و تمرینِ پاکیزه زیستن را به همه‌ی شما عزیزان و سروران تبریک عرض می‌کنم.

در این جلسات به مسئله‌ی «سنّت‌های الهی در آیات و روایات و معارف اسلامی» می‌پردازیم.

از دیدگاه قرآن کریم جهانِ آفرینش کاملاً اندازه‌گیری شده است و هیچ چیزی در این جهانِ آفرینش اتّفاقی نیست، و همه چیز ضابطه‌مند و قانونمند است.

ذات باری تعالی در سوره مبارکه حجر آیه ۲۱ می‌فرماید: «وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»، خزائن و چشمه‌ی جوشانِ تمامِ اشیاء بدستِ ذاتِ باری تعالی است و این اشیاء و این خزائن «بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ»، یعنی کاملاً اندازه‌گیری و مشخص شده است.

در جای دیگری در سوره‌ مبارکه‌ قمر آیه ۴۹ می‌فرماید: «إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ»، ما هر چیزی را که آفریدیم کاملاً با اندازه‌گیری و محاسبه آفریده‌ایم.

در سوره مبارکه احزاب آیه ۳۸ می‌فرماید: «وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا»[۱]، تمامِ اموری که مربوط به ذاتِ باری تعالی است کاملاً مقدّر و اندازه‌گیری شده است.

در سوره مبارکه طلاق آیه ۳ می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ»[۲]، قطعاً خدای متعال امرِ خود را به سرانجام خواهد رساند، «قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا»، البته با برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری و ضابطه و قانون.

پس هیچ چیز اتّفاقی نیست، زندگیِ ما کاملاً ضابطه‌مند و قاعده‌مند است، ما باید در این ضابطه‌ی الهی حرکت کنیم تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم.

آیات و روایات این ضوابط و این قوانین و این اندازه‌گیری‌های الهی را تبیین کرده‌اند که ان شاء الله ما در این مباحث به خدمتِ شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] مَا کَانَ عَلَى النَّبِیِّ مِنْ حَرَجٍ فِیمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ ۖ سُنَّهَ اللَّهِ فِی الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ ۚ وَکَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا

[۲] وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ ۚ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا