«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از سنّت‌های الهی در مسئله‌ی انفاق این است که انسان وقتی که خدای متعال به او لطف کرده است و دستِ او را پُر کرده است و از حیثِ معیشت در یک رفاه و آسایشی بسر می‌برد، اگر می‌تواند دیگران را کمک کند حتماً کمک کند، اگر می‌تواند در مسیرِ خیر و حق به دیگران یاری برساند حتماً این کار را بکند و الا گرفتارِ انفاق در مسیرِ باطل خواهد شد، این یک سنّت و یک قاعده و یک رابطه است.

طبقِ این نقل حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «مَنْ مَنَعَ مَالَهُ مِنَ اَلْأَخْیَارِ اِخْتِیَاراً صَرَفَ اَللَّهُ مَالَهُ إِلَى اَلْأَشْرَارِ اِضْطِرَاراً»[۱] اگر کسی از مالِ خود در حالی که اختیار دارد به انسان‌های خوب انفاق نکند و یاری نرساند و کمک نکند مجبور می‌شود در حالتِ اضطرار و فشار مالِ خود را در راهِ انسان‌های شرور و بد مصرف کند.

پس تا می‌توانیم و اگر دستِ ما می‌رسد به انسان‌های خوب کمک کنیم، اگر این کار را نکنیم مالِ خود را در جای بد مصرف خواهیم کرد.

از امام کاظم علیه السلام هم نقل شده است که فرمودند: «إِیَّاکَ أَنْ تَمْنَعَ فِی طَاعَهِ اَللَّهِ فَتُنْفِقَ مِثْلَیْهِ فِی مَعْصِیَهِ اَللَّهِ»[۲] مراقب باش که در مسیرِ بندگیِ خدای متعال چیزی را منع نکنی، اگر می‌توانی کمک کنی کمک کن، اگر در مسیرِ طاعتِ الهی انفاقِ خودت را منع کنی مجبور می‌شوی دو برابرِ آن را در مسیرِ معصیت و گناه مصرف کنی.

یک روایتِ دیگری با همین مضمون از امام صادق علیه الصلاه و السلام هست که نقل شده است است فرمودند: «اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ یُنْفِقْ فِی طَاعَهِ اَللَّهِ اُبْتُلِیَ بِأَنْ یُنْفِقَ فِی مَعْصِیَهِ اَللَّهِ»[۳] اگر کسی مالِ خود را در مسیرِ طاعتِ الهی انفاق نکند به این موضوع مبتلا می‌شود که مالِ خود را در راهِ معصیتِ الهی انفاق کند.

پس مراقب باشیم که این «مال» امانتی است که باید برای آخرتِ خودمان و طاعتِ الهی ذخیره کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۹۳، صفحه ۱۳۱

[۲] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد۷۵، صفحه۳۲۰

[۳] مشکاه الأنوار فی غرر الأخبار، جلد ۱، صفحه ۱۸۳ (عَنْهُ قَالَ: أَنْفِقْ بِالْخَلَفِ وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ مَنْ لَمْ یُنْفِقْ فِی طَاعَهِ اَللَّهِ اُبْتُلِیَ بِأَنْ یُنْفِقَ فِی مَعْصِیَهِ اَللَّهِ وَ اِعْلَمْ أَنَّ مَنْ لَمْ یَمْشِ فِی حَاجَهِ وَلِیِّ اَللَّهِ اُبْتُلِیَ بِأَنْ یَمْشِیَ فِی حَاجَهِ عَدُوِّ اَللَّهِ.)