در این متن می خوانید:
      1. سطح ۱
      2. سطح ۲

 

سطح ۱

این دسته از مخاطبان شامل کسانی هستند که حداقل دارای مدرک دیپلم و یا کارشناسی در رشته غیر مرتبط با روانشناسی هستند. منابع پیشنهادی برای این گروه به ترتیب عبارتند از :

۱ – روانشناسی عمومی مولف دکتر مسعود آذربایجانی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ۲ واحد.(روانشناسی عمومی تالیف حمزه گنجی، روانشناسی عمومی ترجمه میردریکوندی و بشیری، روانشناسی عمومی دکتر شعاری نژاد)  

۲ – خلاصه زمینه روانشناسی هیلگارد و اتکینسون زیر نظر دکتر محمود ساعتچی نشر گپ ۱۳۸۵ تا فصل سیزدهم ۳ واحد .(زمینه نوین روانشناسی دکتر محمد پارسا، اصول روانشناسی ترجمه محمود صناعی )

۳ – روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی ج ۱ جمعی از نویسندگان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ۳ واحد. (نظریه های رشد ترجمه خوی نژاد و رجایی، روانشناسی رشد دکتر شعاری نژاد)

۴ – روانشناسی بالینی/ مولف دکتر سعید شاملو – نشر رشد از فصل دوم تا فصل نهم ۲ واحد . (روانشناسی بالینی میلانی فر)

۵ – علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی مولفان بنی جمالی و احدی نشر دانشگاه علامه طباطبایی – ۲ واحد .

۶ – بهداشت روانی مولف دکتر سعید شاملو- ۲ واحد.

۷ – انسانشناسی/ مولف محمود رجبی فصل چهارم تا فصل دهم ۲واحد. (انسان کامل شهید مطهری، انسان در اسلام /احمد واعظی)

لازم به ذکر است که می توان برخی از منابع معرفی شده را بر اساس تبیین اهداف دقیق تر آموزشی با منابع دیگر جایگزین و یا به لیست فوق اضافه نمود. (مانند روانشناسی تجربی ، آشنایی با آزمونهای روانشناختی ، روانشناسی مشاوره و … )

سطح ۲

این دسته از دانش پژوهان شامل دارندگان مدرک کارشناسی ارشد نامربوط و یا کارشناسی در رشته روانشناسی هستند. منابع پیشنهادی برای این دسته عبارتند از :

۱ – روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی ج۲ جمعی از مولفان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ۳ واحد .(روانشناسی ژنتیک دکتر محمود منصور )

۲ – آموزش مفاهیم دینی همگام با روانشناسی رشد/ مولف ناصر باهنر/ نشر بین الملل ۲واحد.(گامی در مسیر تربیت اسلامی / رجبعلی مظلومی، پرورش مذهبی و اخلاقی کودکان / دکتر علی قائمی، تعلیم و تربیت اسلامی / علی شریعتمداری)

۳ – مکتبهای روانشناسی و نقد آن ج۲ / جمعی از نویسندگان دفتر همکاری حوزه و دانشگاه. ۳واحد.

۴ – آسیب شناسی روانی / حسین آزاد مباحث مربوط به افسردگی ، اضطراب ، پرخاشگری ، اختلالات جنسی / ۳ واحد. ،( آسیب شناسی روانی دکتر محمد پارسا ، روانشناسی مرضی تحولی دکتر پریرخ دادستان )

۵ – نظریه های شخصیت / دوان شولتز ترجمه یوسف کریمی و … نشر ارسباران. فصلهای دوم تا پنجم و دهم تا دوازدهم. ۳واحد.

۶ – درآمدی بر روانشناسی دین/ دکتر مسعود آذربایجانی و سید مهدی موسوی. نشر سمت . ۲واحد. (روانشناسی دین ترجمه دکتر محمد دهقانی، فصلنامه تخصصی روانشناسی و دین )

 

* لازم به ذکر است در رشته های مختلف علوم رفتاری (روانشناسی و علوم تربیتی) آثار متعددی در قالبهای پایان نامه ، مقالات علمی پژوهشی ، کتب و … با رویکرد دینی و مذهبی نگارش یافته اند که بخشی از آنها در موارد فوق مورد اشاره قرار گرفته و آشنایی تفصیلی تر با این آثار در گرو گذراندن پیش نیازهای ذکر شده می باشد تا قبل از هر چیز دانش پژوه گرامی با مفاهیم و اصطلاحات و مباحث پایه ای این علوم آشنایی پیدا کرده و بتواند استفاده حداکثری را از سایر متون و آثار علمی ببرد.