نکته اینجاست که زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم آیا واقعاً فقط کفّار با ایشان مخالفت می‌کردند؟ یا بعضی از مسلمان‌ها و بعضی از اصحاب هم مخالفت می‌کردند؟

 

اجازه بدهید آیه‌ ۶۷ سوره مبارکه مائده را برای شما بخوانم، ما ابتدای این آیه را زیاد شنیده‌ایم اما قسمتِ دومِ آن محلِ بحثِ من است «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»، ای پیغمبر، این را تبلیغ کن، اگر تبلیغ نکنی اصلاً انگار رسالتِ خودت را انجام نداده‌ای؛ جمله‌ی بعدی عجیب است، این جمله برای اواخرِ عمرِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است، نه یهودی هست، نه نصارایی هست و نه مشرکینی، همه شکست خورده‌اند، خدای متعال می‌فرماید: «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»، خدا حافظِ تو است، بگو!

 

چه نگرانی در جامعه است که خدای متعال به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم می‌فرماید «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»؟ دیگر نه بت‌پرستی هست، نه آن کسانی که از یهودیان و مسیحی‌ها با حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم جنگیدند، پس یک جریانی داخلِ اسلام است که دوست ندارد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بعضی چیزها را بیان کند.

 

آیا واقعاً سابقه دارد بعضی از اصحاب زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با ایشان مخالفت کنند و عصیان کنند؟ بسیار زیاد است! هم عملی و هم اعتقادی!

مثلاً ما این شب‌ها عرض کردیم که چقدر بوده‌اند که در جنگ‌ها فرار کرده‌اند، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند اینجا را نگه دارید اما برای غنیمت دویدند و رفتند و آنجا را از دست دادند، نستجیربالله به یکی از همسرانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بهتانِ فحشاء زدند، دیگر بعضی‌ها باید چکار می‌کردند؟ این‌ها از جهتِ عملی.

 

از جهتِ اعتقادی: حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تقسیمِ غنائم می‌کردند، یک نفر بلند شد و گفت: عدالت داشته باش!!! (معاذالله)، یعنی در ذهنِ او چه چیزی گذشته بود؟ یا اینکه در جنگ حنین حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خمسِ غنائم را که مصرفِ آن بدستِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است و مواردِ آن مشخص است را کنار گذاشتند و بقیه‌ی غنائم را تقسیم کردند، آن خمس را به بعضی از اهل مکّه دادند، مثلاً به ابوسفیان و دیگران، به بعضی‌ها برخورد و گفتند: او را از مکه اخراج کردند و به مدینه آمده است و ما به او جا داده‌ایم و حال که پول بدستِ او رسیده است پول‌ها را به همشهری‌های سابقِ خود داد، خُب این بدگمانیِ به حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است!

از این موارد فراوان داریم!

 

صلحِ حدیبیه شد و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرموده بودند بیایید و برویم، بعضی‌ها حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را تکذیب کردند! و بینِ شیعیان و غیرشیعه معروف است، اصلاً در اصلِ نبوّتِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم شک کردند و اعتراض کردند، در نقلی یک نفر آمد و معاذالله یقه‌ی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را گرفت، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: بیایید و همینجا قربانی کنید و برگردیم، هیچ کسی گوش نکرد، صحیح بخاری را ببینید، متأسفانه مخالفت‌ها سابقه دارد.

 

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند را درهایی که به مسجد باز می‌شود را ببندید بجز درِ خانه‌ی علی بن ابیطالب (صلوات الله علیه)، اعتراض کردند و گفتند یعنی چه که ما را بیرون می‌کنی و اقوامِ خود را نگه می‌داری؟ حضرت فرمودند: بخدا سوگند «مَا أَنَا أَخْرَجْتُکُمْ وَ لاَ أَنَا أَسْکَنْتُهُ»[۱] من نه شما را بیرون کردم و به او جا دادم، «وَ لَکِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی بِذَلِکَ»، این دستورِ خدای متعال است. اعتراض یعنی چه؟

 

متوجه نمی‌شدند که وارد شدن به مسجد شرایط دارد، گاهی باید شما غسل کنید، او علی بن ابیطالب (صلوات الله علیه) است که مانندِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مطهّرِ طاهرِ طُهر است، اعتراض یعنی چه؟

 

اواخر عمرِ شریفِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم حضرت خواستند وصیّتی بنویسند و بعضی‌ها دعوا کردند و گفتند نمی‌خواهد و قرآن بس است! و از این حرف‌ها.

 

پس آیا سابقه دارد زمانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بعضی از اصحاب مخالفت کنند؟ بله که سابقه دارد، قرآن کریم می‌فرماید: ای پیغمبر! «وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»، یعنی چه؟ یعنی همانطور که آن آیه می‌فرماید بعضی‌ها جهل دارند و نمی‌دانند و یک کاری انجام می‌دهند یا انجام نمی‌دهند، اما زمانی هست که طرف علم دارد ولی یا تکبّر دارد، یا شهوت دارد، یا دلِ او نمی‌خواهد، یا به ضررِ اوست، یا شرایطِ دیگری وجود دارد و دوست ندارد عمل کند! گاهی مشکل اینجا پیش می‌آید، چون اگر کفّار باشند کفّار حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم را پیغمبر نمی‌دانند، اما یک زمانی حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بخشی از خمسِ غنائم را که در اختیار دارند به بعضی‌ها می‌دهند و برخی اعتراض می‌کنند، توجّه کنید که او رسولِ خداست! شما باور کرده‌اید که کلماتِ ایشان کلماتِ خدای متعال است حال بر سرِ چند درهم دعوا دارید؟! یعنی علم ندارید که ایشان رسولِ خدا هستند؟ این برای زمانی است که «جَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ»[۲] علم دارد، یقین دارد اما انکار عملی می‌کند.


[۱] الأمالی (للمفید)، جلد ۱، صفحه ۵۵

[۲] سوره مبارکه نمل، آیه ۱۴ (وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ۚ فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ)