بسم الله الرحمن الرحیم

تکریم و بزرگداشت عالم متفکر و ربانی حضرت آیت الله حائری شیرازی؛ تکریم علم، معنویت، اجتهاد، جهاد و مبارزه و تکریم ربوبیت الهی است. این عالم جلیل القدری که عمری مبارزه، عمری اجتهاد، عمری شاگردی مکتب اهل بیت (ع) را پشت سر گذاشت و تا آخرین لحظات، به فکر اعتلای کلمه «لا إله إلّا اللّه» و توحید الهی و تقویت تربیت دینی و گسترش احکام شریعت اسلامی بود.

Mohseni-13971001-Ostad Haeri-Thaqalain_IR

 

سر آغاز وحی الهی با «إقرا» شروع می‌شود. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ * خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ». در این آیه خداوند متعال به ربوبیت و کرامت خود اشاره می‌فرماید و این وصف ربوبیت و کرامت مُشعِر به این علیت است که خداوند متعال در راستای ربوبیت،کرامت را در حق انسان به اتمام رسانده است زیرا انسان را آموزش داده است. «عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» ارزش و کرامت انسان در تدبیر ربوبی الهی و در نظام آفرینش به علم و آگاهی اوست. «وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ» خداوند متعال به انسان آموزش داد. این آموزش از چه طریقی بود؟ آیه دیگر قرآن می‌فرماید: «کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِنْکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُعَلِّمُکُمْ مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» آن شخصی که مأمور به آموزش دست نایافتنی ها به بشریت است «مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» یعنی آن چیزهایی که شما نمی‌توانید بفهمید. بشر با تلاش خود و با عقل معاش خود می‌تواند بعضی از چیزها را بفهمد،ما رسول فرستادیم که به شما این آموزش را بدهد. «مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» این آیه در تتمه آیه ولایت است یعنی اتمام نعمت الهی و اکمال دین الهی علاوه بر ولایت به رسالت و آموزش علوم دست نایافتنی بشر است. پس رسول الله(ص) آمدند تا علوم «مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» را از سوی ذات باری تعالی به بشر بدهند. چگونه بدهند؟ آیه دیگری از قرآن کریم چگونگی آن را بیان می‌کند. می‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» یعنی رسول خدا(ص)آمده‌اند چه کاری انجام بدهند؟ «لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ» تشریف آورده‌اند آن چیزی که از سوی خداوند متعال در کتاب هدایت و کتاب شکوفایی بشریت نازل شده است برای شما تبیین کنند. رسول خدا(ص) و اولیای الهی مبین آیات الهی هستند.


نقش عُلماء در ادامه ی این تبیین است. عُلماء که به دنبال علوم اهل بیت(ع) هستند و قطعا علوم اهل بیت(ع) جایی غیر از آستان مقدس خود اهل بیت(ع) نیست چنانکه امام باقر(ع) ‏به سَلَمَهَ بْنِ کُهَیْلٍ‏ وَ اَلْحَکَمِ بْنِ عُتَیْبَهَ فرمودند:«شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلاَ تَجِدَانِ عِلْماً صَحِیحاً إِلاَّ شَیْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ اَلْبَیْتِ‏» یعنی به علم صحیح نخواهید رسید، به علم انسان ساز و جامعه ساز نخواهید رسید، به علمی که شما را به اوج عبودیت، به مقام خلیفه اللهی نخواهید رسید مگر با علمی که از اهل بیت(ع) صادر شده است و نقش علمای ربانی و متفکر در راستای تبیین آیات الهی و تعلیم «مَا لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ» است اگر ما بخواهیم جامعه بشری را به اوج معنویت، اوج شکوفایی استعداد های الهی که قرآن می‌فرماید: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا» اگر می‌خواهید به شکوفایی این استعداد های فشرده ی «أَمْشَاجٍ» نائل شوید. باید ادامه دهنده رسالت نبی مکرم(ص) و اولیای الهی باشید، کتاب آسمانی به ما مجهولات نایافتنی را تعلیم می دهد. اگر ما به سیره علمای ربانی از شروع غیبت تا کنون نگاه کنیم و با آیات الهی با تمام وجود انس بگیریم و توجه کنیم و با روایات اهل بیت(ع) انس بگیریم، خواهیم یافت که روح تمام آیات قرآن کریم و روح تمام روایات که مبین آیات قرآن است یک چیز است و آن اقامه توحید است. که در کلمات حضرت آیت الله حائری شیرازی نمایان بود که می‌فرمود: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» یعنی زیربنای دعوت الهی و تربیتی تمامی انبیای الهی دعوت به توحید بود. «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» دین برای اقامه توحید در جامعه انسانی از سوی ذات باری تعالی نازل شده است. فروعات دین وقتی در مسیر تربیت، هدایت کننده اند که دارای رائحه ی خوش توحید باشند. حضرت آیت الله حائری شیرازی منادی این توحید بود. ولایت و حکومت اسلامی هم برای اقامه توحید است.


تمامی علمای ربانی از ابتدای شروع غیبت رسالت خود را اقامه ی دین می دانستند شیخ مفید که آغازگر فقه اجتهادی بودند در «المقنعه» رسالت فقهاء را اقامه دین بیان می کند، اما با قید «مع الامکان» یعنی تمام استبعاد فقهای ربانی از حیث امکان اجرای احکام الهی با توجه به اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه بوده نه از حیث عدم رسالت علماء؛

 

 اینکه بعضی می‌گویند: ولایت فقیه یک امر جدیدی است! کاملا نادرست است ولایت فقیه ادامه دهنده راه اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) که ادامه‌ دهنده رسالت رسول خدا(ص) در تبیین احکام الهی و اقامه توحید در جامعه انسانی است. علامه حلی فقهاء را منصوب عام از سوی اهل بیت (ع) می‌داند. شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر می‌فرماید: کسانی که منکر ولایت فقیه هستند «کانه ما ذاق من طعم الفقه شیئا» یعنی منکران اصلاً مزه فقه را نچشیده اند. فقه با تمام ابعاد و مسائل گسترده ی اجتماعی، اقتصادی،مدنی، جزائی و …. بدون حکومت در جامعه اقامه نمی شود. اگر کسی با روح فقه آشنا شود و طعم فقه را چشیده باشد متوجه می‌شود صرف تصور فقه اهل بیت(ع)، موجب تصدیق ولایت فقیه خواهد شد. علمای ربانی ادامه دهنده راه تبیینی رسول خدا (ص) و اهل بیت(ع)هستند.نظام ولایت فقیه منادی اقامه توحید در سراسر جهان می باشد. نگاه بعضی‌ها به فقه صرفاً تشخیص موضوعات است می‌گویند کار فقهاء این است که تشخیص موضوع بدهند و حکومت‌ها اجرا کنند. بعضی‌ دیگر می‌گویند در فقه اهل بیت (ع) نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام اجتماعی، نظام قضایی و حقوقی و … داریم، این نظامات باید تبیین شود. بعضی هم مانند حضرت امام (ره) می‌فرمایند: دین به جز حکومت الهی چیز دیگری نیست. قرآن می فرماید: «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» لازمه عبودیت الهی این است که طاغوت و شرک و تمام مظاهر غیر الهی را کنار بگذارید امام می‌فرماید: که اساس دین یعنی حکومت دینی، دین بدون حکومت اقامه نخواهد شد. دین بدون اینکه در جامعه مجریی فقیه و عادل داشته باشد اقامه نخواهد شد زیرا دشمنان دین و طاغوت نمی‌گذارند، آنهایی که منافعشان در چپاول ملت‌های مظلوم است،نمی‌گذارند.باید حکومت دینی به عنوان مقدمه ظهور بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه تشکیل شود. حضرت آیت الله حائری شیرازی یکی از فقهای ربانی متفکری بود، که برای اقامه توحید الهی با مبانی دینی کاملاً آشنا شده بود و در اموری که مورد کم لطفی قرار گرفته بود از جمله اقتصاد اسلامی تحقیق می کردیکی از مهمترین مبانی و زیرساخت‌های اقتصاد اسلامی بررسی ماهیت پول است. که ایشان با دقت و تعمق به بررسی فقیهانه آن پرداخت و معتقد بودند در صورت تبیین ماهیت فقهی پول، رونق اقتصادی در جامعه نمایان خواهد شد.

 

ایشان پاشنه آشیل نظام جمهوری اسلامی را علوم انسانی می دانست زیرا این علوم هم فرصت و هم تهدید می باشند و تا آخرین لحظات ، دغدغهِ اسلامی شدن علوم انسانی را داشت. یکی از ویژگی‌های حضرت آیت الله حائری شیرازی روحیه آزاد منشی ایشان بود. بسیار اهل تکلیف بود. اگر یک تکلیفی احراز می‌شد. با تمام وجود از این تکلیف حمایت می کرد. ایشان شخصیتی بسیار متواضع و افتاده‌ای داشت. هیچ تعین و تشخصی نداشت، برای خود هیچ حریمی قائل نبود ایشان شخصا از بازار روز خرید می‌کرد و اجازه کمک کردن در حمل خرید نمی داد و می فرمود: «وَ لَا تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ اُخْرَی» هیچ کس بار دیگری را حمل نمی کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته