در این متن می خوانید:
      1. در مورد کتاب
      2. در مورد ترجمه کتاب

TasvirShakhes-Zaban-Book-Thaqalain_IR

در مورد کتاب

این کتاب سلسله جلسات سخنرانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای حفظه الله در ماه رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن مجتبی واقع در شهر مشهد است. خود معظم له در مقدمه کتاب فرموده اند: در این سخنرانی‌ها کوشیده شد که مهم‌ترین پایه‌های فکری اسلام،  از سازنده‌ترین و زنده‌ترین ابعادش،  در خلال آیات رسا و روشن قرآن جستجو شود. و آنگاه ضمن تشریح تبیینی که شیوه‌ی تدبر و تعمق در قرآن را به شنوندگان بیاموزد، پایه‌های مزبور در این آیات، مشخص و نشان داده شود و در موارد لازم، از روایات صحیح صادر از پیامبرِ خدا و ائمه‌ی معصومین علیهم‌السلام برای توضیح و تأکید، بهره‌گیری گردد، تا ضمن اینکه آیاتی از قرآن مورد تأمل و تدبر و فهم قرار گرفته، اصلی از اصول اسلام، آن هم از دیدگاهی عملی و زاینده تعهد و تکلیف و به عنوان یکی از نقاط طرز تفکر و ایدئولوژی اسلام، تبیین گردیده باشد.

 

مقام معظم رهبری پس از چاپ کامل سخنرانی ها به صورت کتاب در سال های اخیر فرمودند: در آن سخنرانی‌ها راجع به توحید، امامت، ولایت، نبوّت و سایر مباحث اساسى بحث شده است که الان هم آنها را تأیید مى‌کنم. اینها پایه‌هاى فکرى براى ایجاد یک نظام اسلامى بود؛ اگرچه ما آن موقع امیدوار نبودیم که نظام اسلامى شش، هفت سال دیگر محقّق شود. مى‌گفتیم اگر پنجاه سال دیگر هم ایجاد نشود، بالاخره پایه‌هاى فکرى‌اش اینهاست. آن کار، جهت دادن به فکر نسل جوانِ آن روز بود.

 

در مورد ترجمه کتاب

ترجمه ای که در این دوره مورد استفاده قرار گرفته است به نام “Islamic Thought in the Quran” به کوشش زبان شناس و مترجم قرآن، دکتر ابوالفضل نیک آیین می باشد. که از آثار ایشان می توان به ترجمه منظوم ایشان از قرآن کریم به زبان انگلیسی یاد کرد.