«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

میلاد باسعادت حضرت کریم اهل بیت علیهم السلام امام حسن مجتبی صلوات الله علیه را به همه‌ی شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

امام حسن مجتبی صلوات الله علیه نمادِ صبر و حلم و تدبیر و ایثار و نثار و سخا هستند.

امام حسن مجتبی صلوات الله علیه در طولِ عمرِ مبارک‌شان دو مرتبه تمامِ اموالِ خودشان را و سه مرتبه نیمی از اموالِ خویش را در راه ذات باری تعالی برای محرومین انفاق کرده‌اند، و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه نه فقط نسبت به انسان‌ها بلکه نسبت به همه‌ی موجودات «کریم» بودند.

در نقلی هست که یک روزی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه در حالِ میل کردنِ غذا در کنارِ شخصی بودند و یک حیوانی نزدیک شد و حضرت هر لقمه‌ای که میل می‌کردند یک لقمه هم به این حیوان می‌دادند. این شخص گفت: آیا می‌خواهید این حیوان را با یک سنگ دور کنم تا شما راحت غذا میل بفرمایید؟ حضرت فرمودند: من از خدای متعال خجالت می‌کشم که یک جانداری ببیند من غذا می‌خورم و چیزی به او ندهم.

یعنی حضرت به فکرِ حیوانات هم بودند نه فقط به فکرِ انسان‌ها.

امام حسن مجتبی صلوات الله علیه اهلِ شجاعت و ایثار هم بودند.

اگر به فتنه‌ی جمل نگاهی در تاریخ داشته باشیم می‌بینیم که آن فتنه‌ی جمل را هیچ کس از بین نبرد مگر امام حسن مجتبی صلوات الله علیه به دستورِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه.

یعنی یکی از فرزندانِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه مأمور شد که رأسِ فتنه که شترِ سرخ‌موی بود هِی بشود، وقتی این فرزندِ امام به سمتِ شتر حرکت کرد تیرهای دشمن مانندِ باران در حالِ ریزش بود و او عقب کشید.

حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه به امام حسن مجتبی صلوات الله علیه دستور دادند، و ایشان رفتند و این شترِ فتنه را پِی کردند و فتنه به اتمام رسید.

اگر در تاریخ دقّت کنیم می‌بینیم که همین مدیریتِ نُه ماهه‌ی امام حسن مجتبی صلوات الله علیه بعد از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه معجزه بود، در آن فضایی که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه ناله کردند، در آن فضایی که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه از عدمِ همراهی و ذلّت‌پذیریِ مردم شکایت کردند، حکومت در این فضا بدستِ امام حسن مجتبی صلوات الله علیه رسید، و این معجزه بود که با همه‌ی دسیسه‌های معاویه و با همه‌ی خستگی‌هایی که برای مردم بوجود آمده بود و دیگر همراهی نمی‌کردند، امام با تمامِ این خیانت‌ها نُه ماه مدیریتِ جامعه را چنان تدبیر کردند که خونِ امّت را برای استمرارِ اسلام حفظ کردند، و این صلح صَلاحِ امّتِ اسلامی برای حفظِ خون‌ها و حفظِ نهالِ اسلام بود تا به دستِ جامعه‌ی بشری و امام زمان ارواحنا فداه جهانی شدنِ نهایی توسّط حضرت بقیّه الله الأعظم حضرت مهدی آل محمد علیهم السلام بشود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته