آیا حضرت زهرا سلام الله علیها حدیث ارث را می دانستند؟

کم کم داریم به پاسخ سوالمان می رسیم . سوال چه بود؟ چرا فاطمه سلام الله علیها در تاریخ چندان نام و نشانی ندارد؟ کجاست فاطمه؟

جلسه گذشته بررسی کردیم زهرای مرضیه سلام الله علیها بر سر میراث با خلیفه قهر کرد ( که در بخاری آمده است). خلیفه در تشیع جنازه شرکت نکرد. امیرالمومنین با خلیفه بیعت نکرد. اشکالاتی مطرح بود عرض کردیم ، ۲ سوال کردیم . اکنون سوالات دیگری مطرح است.

سوال سوم؛ آیا حضرت زهرا سلام الله عیها قبلا این روایت را که “ما پیامبران ارث نمی گذاریم و هرچه از ما بماند ، بیت المال است” شنیده بود یا نشنیده بود ؟ ما هر دو حالت را بررسی می کنیم. اگر فرض کنیم حضرت زهرا قبلا این ماجرا را شنیده بود میدانید پیامدش چیست؟

پیامدش اینست: حضرت زهرا سلام الله علیها می داند به او ارث نمی رسد و با این که ارثی به او نمی رسد خلیفه مسلمین را تحت فشار قرار می دهد ، وحدت را می شکند ، آبروی حکومت خلیفه اول را می برد ، سیده نساء اهل الجنه مقابل خلیفه اول می ایستد ، با او بیعت نمی کند، یعنی  معاذالله دنبال اموال مردم است . امیرالمونین از او حمایت می کند . یعنی علی بن أبی طالب  معاذالله، أزهد الناس ، زاهد ترین مردم ، دنبال اموال عمومی است؟

و عجیب اینست که در صحیح بخاری آمده است: بعد از کشته شدن خلیفه اول و دوران حکومت خلیفه دوم باز امیرالمومنین میرود پیش خلیفه دوم و می گوید : میراث ما را بدهید. یعنی معاذالله امیرالمومنین و حضرت زهرا دنبال پول و ارثی بودند که رسول خدا به آنها گفته بود که به شما نمی رسد. و ما می دانیم در مکتب خلفا آمده  اگر کسی بدون بیعت از دنیا برود به مرگ جاهلی مرده است . یعنی حضرت زهرا سلام علیها برای یک قطعه زمین حاضر شد بیعت نکند و به مرگ جاهلی از دنیا برود؟ معاذالله!

سیده نساء اهل الجنه است. پس این حالتی را که زهرای مرضیه این حدیث نبوی که خلیفه اول ادعا کرد را قبلا شنیده باشد قطعا منتفی است. در جلسه آینده بررسی می کنیم ببینیم اگر حضرت زهرا سلام الله علیها این روایت را نشنیده باشد ، اشکال به چه کسی بر می گردد؟