می‌دانید روضه‌ای که پیغمبر صلوات الله علیه برای امام حسن علیه السّلام خوانده است روضه‌ی غربت است. بحث ما هم غربت است؛ حیفم آمد این را نگویم. حضرت مجتبی صلوات الله علیه بعد از امیر المؤمنین علیه السّلام که به حکومت رسید، شش ماه نشد آن حکومت… خود امیر المؤمنین علیه السّلام هم بود کمتر از شش ماه دوام شد، تازه امام حسن علیه السّلام چون تغییر پیدا کرد، مربّی عوض شد یک خون تازه در رگ‌ها دمیده شد، حضرت شش‏ ماه نگه داشت. چون غارت‌هایی که معاویه کرده بود، نظم تمام شهرها از بین رفته بود، کمیل فرار کرد. محمّد بن ابی بکر فرار کرد. وقتی کار سخت بشود… در یک شهری همین قم تشریف ببرید، لشکر علیّ بن ابی‌طالب سلام الله علیه حافظ قم است -هر شهری برای خود یک نیروی نظامی دارد- اگر خدایی ناکرده یک جریانی حمله بکنند، چند هزار نفر به یک شهر حمله بکنند و سپاه آن شهر فرار بکند، مردم سلاخی می‌شوند. این در دوره‌ی امیر المؤمنین علیه السّلام اتّفاق افتاد که نوشتند: امیر المؤمنین علیه السّلام روی منبر سیلی به صورت خود می‌زند. وقتی آن وحشی‌ها حمله می‌کردند، لشکر فرار می‌کرد، لشکر که فرار می‌کرد، یک عدّه زن و بچّه و مرد غیر نظامی بود در برابر یک سری وحشی که داعشی‌ها باید به آن‌ها درس پس بدهند. لذا خونریزی‌های حیرت انگیز اتّفاق می‌افتد. خونریزی که اتّفاق می‌افتاد، شهرهای اطراف هنوز نرسیده فرار می‌کردند. روحیه‌ی نظام‌ها از بین می‌رود. در آن سال آخر با دفاع نکردن حکومت امیر المؤمنین علیه السّلام از هم گسسته شد.  حضرت مجتبی علیه السّلام که تشریف آوردند حقوق نظامی‌ها را افزایش دادند و یک کارهایی کردند ولی بالاخره خودفروخته‌ها خود را فروختند. بعضی‌ها خود فروش هستند.

 

بعضی‌ها هم نمی‌دانیمIQ آن‌ها پایین است نگویم می‌ترکم و تا فردا صبح خود را می‌خورم. یک وقتی آدم از رئیس رسانه‌ی BBC مثلاً توقّع دارد. من یک سؤال دارم اگر دست کسی به عزیزی که رئیس رسانه‌ی ملّی است رسید، این سؤال من را مؤدّبانه از ایشان بپرسد. به این بحث ربط دارد، همه‌ی فرماندهان سپاه امام حسن علیه السّلام فرار کردند. آقا جان شما چند سال است یک نفر را دارید می‌گویید: فتنه‌گر است، فتنه‌گر است. به مردم دروغ گفتید؟ او را شطرنجی کردید، او را فتنه‌گر خواندید دروغ گفتی؟ که اگر این‌طور باشد، باید شما را به سختی مجازات بکنند که به مردم تهمت زدید، به یک سیّد اولاد پیغمبر. چرا به مردم دروغ گفتید؟! چرا گفتید فتنه‌گر است؟ عکس او را هم نشان ندادید. بعد چه شده است که رفتی به او تعظیم کردی، به فتنه‌گر تعظیم کردی یا دروغ گفتی فتنه‌گر است، کدام یک از این‌ها درست است؟ این آقا منصوب کسی است که وقتی خواهر این آقا سیّد از دنیا رفت ایشان تسلیّت… عرف است به مرد یک خانواده تسلیّت می‌گویند، آن هم وقتی که یک روحانی است، ایشان به مادر او تسلیّت گفت که همسر یک مجتهدی بود. مادر که از دنیا رفت، به مردم اردکان تسلیّت گفت. یعنی لابد کینه‌ای است. جنگ طلب است، لابد دعوایی است، انتقام‌گیر است و الّا کسی دیگر خواهر و مادرش می‌میرند دیگر آدم کوتاه می‌آید. چرا کوتاه نیامده است؟ او بد اخلاق بوده است یا شما خوش تعظیم هستید؟ اگر تعظیم کردید، چرا می‌گویید: فتنه‌گر است، یک طرفه مدام او را در صدا و سیما می‌کوبی، اجازه‌ی دفاع هم به او نمی‌دهی. کدام یک از این‌ها درست است؟ اگر شهوت نیست و نفس نیست و سقوط پرچم نیست و خواصّ نفهم نیست چیست؟ یک کسی بیاید این را به ما یاد بدهد. راجع به آن بغل دستی او هم که اصلاً هیچ چیزی نمی‌گویم. من این را نمی‌فهمم. شعور سیاسی من نمی‌رسد نمی‌فهمم.