دین اسلام دینی سیاسی است و فقه، یعنی علم مناسک و احکام آن نیز ناگزیر وجه سیاسی دارد، درنتیجه، منظومهی احکام اسلامی (فقه) بهگونهای چینش شدهاند که تحقق کامل آنها جز در قالب تأسیس حکومت اسلامی مدینه میسر نمیشد اما بهرغم وضوح در تعامل دو حوزهی فقه و سیاست در عصر پیامبر تعامل این دو امروزه بر ما چندان روشن نیست (سؤال) البته نباید فراموش کرد که فهم رابطهی فقه و سیاست تنها در نگرش منظومهای به احکام اسلامی، دستیافتنی است. (فرضیه) این امر روشن است که پاسخ به سؤال پیشگفته ما را در دستیابی به ابزارها، خصایص، اهداف، نیات و … درگذر از «جامعهی قبیلهمحور» حجاز به «جامعهی ولیّمحور» مدینه رهنمون میشود. (هدف) در پژوهش حاضر تلاش میشود فقه سیاسی اسلامی در نخستین دورهی خود یعنی عصر پیامبر از زاویهی قدرتزاییاش در حوزهی سیاست، بازبینی گردد. (روش) از نتایج مقاله میتوان به این نکته اشاره کرد که با درکِ پسینی نمیتوان به تعامل فقه و سیاست در عصر پیامبر دست یافت اما راه برای اجرای فقه سیاسی در حکومت اسلامی در دوران معاصر با درکِ پیشینی رابطهی فقه و سیاست میسر است. (یافته)
اهل بیت > سیره و زندگانی اهل بیت علیهم السلام > 01 - پیامبر اعظم (ص) > بررسی رابطه فقه و سیاست در عصر پیامبر اکرم (ص)
بررسی رابطه فقه و سیاست در عصر پیامبر اکرم (ص)
مقاله ای از احمد رهدار
فهرست بخش های سایت
- آموزش (۱۰)
- اثرها (۸۹۸)
- اسناد مظلومیت حضرت زهرا سلام الله علیها (۹)
- افکار و عقاید وهابیت (۱)
- اینفوگرافیک (۱۴)
- تحریف در منابع اهل سنت (۱۰)
- چند سوال از اسلام اموی (۲)
- عکس نوشته ها (۶۹)
- کلیپ تصویری (۹۴)
- میراث مخطوط اسلامی (۵۹)
- نکاتی از کتاب شریف الغدیر (۶۵۱)
- اخبار (۱,۵۸۳)
- تهذیب (۳۰)
- حوزه علمیه امام خمینی(ره) ۲ (۱۷)
- صفحات اساتید (۴,۴۱۹)
- استاد آقازاده (۲۶)
- استاد آل یمین (۲)
- استاد بلندقامت (۱۵۵)
- استاد جانباز (۱۰۳)
- استاد حسینی (۳۰)
- استاد حسینیان (۶۸)
- استاد رنجبریان (۴۹)
- استاد رهدار (۱۳)
- تمدن اسلامی (۱۱)
- استاد سیری نژاد (۹)
- استاد شهریاری (۲۹)
- درس خارج (۲۸)
- کتاب الخمس (۲۸)
- درس خارج (۲۸)
- استاد علوی (۸)
- استاد کاشانی (۳,۳۸۳)
- مطالب منتخب (۴۸)
- استاد محسنی (۳۲۵)
- استاد معظم حائری شیرازی (۱۱۲)
- استاد معظم صدر حسینی (۱۲۶)
- اندیشه ی نظری اسلام (۸)
- دروس خارج اصول (۲)
- دروس خارج فقه (۱۱۶)
- امر به معروف و نهی از منکر (۷)
- انکار ضروری و ارتداد (۷)
- باب غناء (۱۲)
- کتاب الجهاد (۶۳)
- کتاب القضاء (۲۰)
- کتاب شهادات (۷)
- استاد معظم غیب غلامی (۱۵)
- شناخت مذهب حنفی (۶)
- شناخت مذهب شافعی (۴)
- شناخت مذهب مالکی (۵)
- استاد معظم فاطمی نیا (۲۷۰)
- سیری در صحیفه سجادیه (۱۱۵)
- سیری در نهج البلاغه (۲۸)
- فضائل انسانی از دیدگاه اهل بیت(ع) (۱۳)
- متفرقه (۷۹)
- استاد معظم فیاضی (۲۰۶)
- خداشناسی فلسفی (۵۱)
- درس معرفت شناسی (۱۰۵)
- شرح اصول کافی (۴۷)
- استاد معظم کاهانی (۳۷۹)
- استاد معلمی زاده (۱۲)
- استاد میری (۷۶)
- تفسیر قرآن (۴۰)
- جریان های فکری ـ فرهنگی جهان اسلام (۷)
- درس خارج اصول (۲۱)
- مقالات (۷)
- مدیریت آموزش های کاربردی (۱۴۰)
- ۰۱ – مکالمه عربی (۷۶)
- ۰۲ – مکالمه انگلیسی (۳۹)
- مرکز علوم اسلامی (۴۸)
- معاونت پژوهش (۴۱۴)
- پژوهش ها (۴۱)
- علوم قرآن و تفسیر (۱۵)
- کلام و فلسفه دین (۱)
- منطق و فلسفه (۲۳)
- منابع و روش پژوهش (۳۸)
- روش تحقیق (۲۴)
- معرفی منابع (۱۰)
- نشست ها (۱۲۲)
- تاریخ (۲۷)
- علوم تربیتی (۲)
- علوم حدیث (۳۳)
- علوم قرآن و تفسیر (۷)
- فقه و اصول (۱۰)
- کلام و فلسفه دین (۱۱)
- منطق و فسلفه (۲)
- همایش ها (۱۷)
- پژوهش ها (۴۱)
تازه ترین ها
-
پُلیتیکِ بنی هاشم به دستگاهِ خلافت
حجت الاسلام کاشانی -
اکران مستند «آرمان جهادی» تقدیر از جهادگران تشکل آرمان عزیز
آیت الله صدیقی؛ ۲۳ آبان ۱۴۰۳ -
اثرِ روضه ی فاطمیه
حجت الاسلام کاشانی -
مراسم بزرگداشت مرحوم علامه طباطبایی(ره)
حجت الاسلام و المسلمین استاد تاج آبادی؛ ۲۳ آبان ۱۴۰۳ -
حضرت زهرا سلام الله علیها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میفرمایند
حجت الاسلام کاشانی -
آیت الله العظمی کاشف الغطاء از “انحراف سقیفه” می گویند
حجت الاسلام کاشانی -
مراسم شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
آیت الله صدیقی؛ ۲۲ آبان ۱۴۰۳ -
کار از دستِ خدا در نمی رود
حجت الاسلام کاشانی -
روشنگری حضرت زهرا سلام الله علیها
حجت الاسلام کاشانی -
موضوع فاطمیه چیست؟
حجت الاسلام کاشانی -
جلسه تحلیل سیاسی «اوضاع جبهه مقاومت در منطقه»
سردار غلامرضا؛ ۲۱ آبان ۱۴۰۳ -
بولس سلامه مسیحی از نهج البلاغه میگوید
حجت الاسلام کاشانی -
سلسله جلسات سیری در نهج البلاغه ـ جلسه هفتم
حجت الاسلام وحیدی؛ ۲۰ آبان ۱۴۰۳ -
سوء استفاده از مسئلهی «عدالت»
حجت الاسلام کاشانی -
بنده ی زرخرید امیرالمؤمنین صلوات الله علیه
حجت الاسلام کاشانی
پاسخ دهید