حضرت فرمود: «وَ أَنْتُمْ مَعَاشِرُ أَخِفَّاءُ الْهَامِ»[۱] مغز ندارید، چرا همیشه میگویید: «لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّهِ»؟ خلیفهی دوم را قبول دارید یا ندارید؟ بله. شورای شش نفره درست کردید یا نه؟ بله. پس چه میگویید؟ یا او هم کافر است، وارد جهنّم شده است، به سقر رفته است، به درک رفته است، یا نه. او را قبول دارید. قبول دارید؟ بله قبول داریم. پس چرا میگویید: «لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّهِ»؟ بگویید: لا بد فهم من از «لَا حُکْمَ إِلَّا لِلَّهِ» که خدا میگوید این نیست، مشکل این است. ماجرای تشیّع انگلیسی هم همینطور است. یک آیهای از قرآن را، یک روایت را میخواند، میگوید: به نظر من معنای آن این است بعد این آقا خلاف این معنی که من فکر کردم فهمیده است، میگوید: او کافر است. بگو شاید من بد فهمیدم.
کما اینکه وقتی میخواهند بگویند: شیعه نجس است، میگویند: شیعه به میّت توسّل میکند و این کفر است. میگویم: چرا؟ میگوید: چون پیامبر فرمود: «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ»[۲] آدمیزاد که میمیرد اعمال او قطع میشود. شما سر قبر مرده میروید، میگویید: من مشکل دارم. در واقع شما قبول ندارید که پیغمبر گفته است: بنی آدم بمیرند، عمل آنها قطع میشود، قائل هستید این مرده هنوز میتواند یک عملی انجام دهد. مثلاً برود دعا کند. پس شما روایت پیامبر را قبول ندارید. روایت پیامبر را قبول ندارید، پس پیغمبر را پیغمبر نمیدانید که قبول ندارید. چون پیغمبر یک چیزی گفته است، شما میگویید: نخیر تو اشتباه گفتی، من میفهمم. شما که پیغمبر را قبول ندارید، مسلمان نیستید، کافر هستید.
در حالی که میگوییم: معنای «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ» آن چیزی که شما فکر کردید نیست. به این معنا است که این پروندهی اعمال خود را میبینید تا وقتی که زنده هستید میتوانید بفرستید، بمیرید قطع میشود. بعد بالای سر اموال خود ایستادید، میبینید دارند کارهایی انجام میدهند. نگاه میکنید میبینید وارث با آن اموال چه میکند، هیچ سودی هم برای شما ندارد، مدام حرص میخورید، پروندهی شما قطع میشود، هر کاری میخواهید انجام دهید تا زنده هستید انجام دهید این هم یک فهم این روایت است. من که نگفتم من این حرف پیامبر را قبول ندارم، فهم شما را قبول ندارم، نه حدیث پیامبر را. نه پیامبر را قبول ندارم، بگویم او اشتباه گفته است، من فهمیدم. یک چیزی خودش فهمیده است، میگوید: پیغمبر گفته است. پیغمبر سر جای خود، این فهم شما است که اتّفاقاً اشتباه است. بعد با همین فهم اشتباه به زور میخواهد یک یک افراد را در این شابلون رد کند، هر کسی مثل او نبود کافر است، او را بکشید. فرمود: «وَ أَنْتُمْ مَعَاشِرُ أَخِفَّاءُ الْهَامِ» مخ ندارید.
پی نوشت ها
[۱]– نهج البلاغه، ص ۸۰٫
[۲]– مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۲، ص ۲۳۰٫
پاسخ دهید