این جلسه می‌خواهیم ببینیم استاد بزرگ سلفی های معاصر محمد صالح بن عثیمین چطوری مشکل را حل کرده است، مشکل چه بود؟ مشکل این بود که سلفی ها دیدند در بین چهار زن برتر اسمی از ام المؤمنین عایشه نیست، چا کار کنیم؟

جلسه گذشته دیدیم ابن‌تیمیه چه کرد، محمد صالح بن عثیمین خوب راهکار ابن‌تیمیه را خنده دار می‌بیند، لذا این را نمی‌گوید، در شرح العقیده الواسطیه می آید بحث می‌کند، می‌گوید خوب در روایت آمده زن های کامل آسیه، مریم هستند. خدیجه هم که در روایات زیادی آمده، فاطمه هم که نمی‌شود از آن صرف نظر کرد، اما خوب عایشه هم هست، به‌خاطر حدیث آبگوشت، برتری عایشه نسبت به زن ها مثل آبگوشت به سایر غذاهاست، حالا عبارتش خیلی جالب است، نگاه کنید و بی انصافی را دقت کنید، ایشان اینطوری می‌گوید: هَذاَ یَدُلُّ عَلَی انها اَفضَل النِّساء مُطلَقاً، عایشه مطلقا برترین زنان است، می‌گوییم آقای بن عثیمین سیده نساء اهل الجنه یادت نیست؟ به‌خاطر آبگوشت؟ که بعدا به آن خواهیم پرداخت؟ می‌گوییم حالا فاطمه چه؟ می‌گوید خوب جایگاه داریم، می‌گوییم خوب جایگاه را بگو، می‌گوید ولکن لَیسَت اَفضَل مِن فاطِمَه، می‌گوید برتر از فاطمه سلام الله علیها نیست، ولی برای چه؟ به اعتبار نسب، به عنوان نسبی، نسب فاطمه سلام الله علیها بهتر از عایشه هست، چون او پدرش پیامبر است، بلاشک اشرف است، شرافت دارتر از عایشه است از نظر نسبی، اما منزله فَاِنَّ عائِشَه لَها من الفضائل العَظیمه ما لَم یُدرکُهُ أَحَدٌ غَیرها مِن النِّساء، عایشه فضائلی دارد که هیچ کس ندارد، یکی از آن‌ها چیست؟ حدیث آبگوشت است.

یعنی شما نگاه کنید اصلا به حدیث صریح واضح سیده نساء اهل الجنه استدلال نمی‌کند، انگار ندیده، و با توجه به حدیث آبگوشت می آید و می‌گوید فاطمه سلام الله علیها فقط از نظر نسبی برتر است، و عایشه است که فضائلی بیش از دیگران دارد.

بن عثیمین اینطوری خواسته است که مشکل را حل کند