در متن ذیل به سلسله جلسات «روش تحقیق» پرداخته خواهد شد.
تعریف تحقیق
تلاشی است روشمند درجهت پاسخگویی به مسأله ای براساس اطلاعات به دست آمده با هدف گستردنِ آفاقِ دانش یاحلِّ یک مشکل.
ویژگی های یک پژوهش
۱ – داشتن نوآوری.
۲ – رعایت نظم جمعی بر اساس مجموعه ای از روش های قراردادی به صورتی که قابل انطباق با دیگران و قابل ارزیابی باشد که باعث می شود که یک موضوع را افراد مختلف تکمیل کنند.
۳ – دقت.
ویژگی های فرد محقق فعالیتِ منظم.
علاقه به نوآوری.
دقیق بودن.
استاندارد های تحقیق
ایده داشتن ، داشتن یک ایده وفکر نو برای آغاز پژوهش.
تعیینِ موضوع ، محقق درباره چه چیزی قرار است تحقیق کند و هدف او از تحقیق چیست؟
ضرورت داشتنِ تحقیقِ درباره موضوع انتخاب شده.
متناسب بودن تحقیق انتخاب شده با امکانات و توانایی های او.
مراحل تحقیق عبارتند از
۱ – طرحِ پرسش و تبیینِ دقیقِ آن.
۲ – مطالعه اکتشافی یا مقدماتی.
۳ – گردآوری اطلاعات.
۴ – پردازشِ اطلاعات.
۵ – جمع بندی وارائه نتیجه.
اولین کاری که محقق می کند طرحِ درست و دقیقِ سوال و بیانِ کاملِ مقصودِ خود از سوال است. آنگاه پس از طرح پرسش اقدام به مطالعه اکتشافی یا مقدماتی می کند.
مهارت های تحقیق
یکی از مهارتهای محقق: پرسش گری است. اینکه بتواند خوب سوال کند.
مهارت دوم محقق: این است که بداند تقریبا در کجا و از چه کسی پاسخ سوالش را بدست آورد.
مهارت سومِ محقق: منبع شناسی و ارزیابی منابع است.
مهارت چهارم: استخراجِ مطالب و یادداشت برداری است.
مهارت پنجم: تجزیه و تحلیل و نقد اطلاعات به دست آمده است.
مهارت ششم: ترکیب وخلاقیت است. که در ارایه اطلاعاتِ جمع شده، ازترکیب وخلاقیتِ خود بهره می برد.
مهارت هفتم: این است که مهارتهای خود را مرتب و قابل قبول به جامعه ارائه کند.
راه های روش مند کردن تحقیق
۱ – عملا درگیرِکار تحقیقی شدن.
۲ – مطالعه تحقیق های استاندارد و متناسب با موضوع پژوهشی خود.
۳ – شرکت در کلاس روش تحقیق.
کلاسِ روش تحقیق با دو فایده دارد:
الف. مصون ماندن از آزمون وخطا.
ب. آشنایی با زبانِ جمعِ محققان.
پاسخ دهید