برای مشاهده و دریافت بسته مستندات این جلسه، اینجا کلیک نمایید.

 

شریعتی: بسم الله الرحمن الرحیم الهم صلی الا محمد و آل محمد و عجل فرجهم جهان را می‌شناسد لحظه ی غمگین و شاد از این رو سخت در آغوش می‌گیرد جوادش را، پسر مثل پدر می‌خندد این یعنی که از حالا میان این دو قسمت می‌کند دشمن عنادی را جهان از بعد عیسی اولین بار است با غیرت درون غالب یک طفل می‌بیند چه طقل معصومی که پیر دل را حتی هوایی میکنند از نوع بسازد اعتقادش را چه ذکری بر زبان دارد چه رازی در بیان دارد که هر عالم به این معیار می‌سنجد سوادش را قدم آهسته بر می‌دارد و پیوسته تا منزل که راه مستقیم از او بجویید قبله گاهش را به جای کاظمین امسال هم راهی شرم مشهد تا سرمه چشمم کنم خاکش را.. سلام می کنیم به امام جواد الائمه سلام میکنیم به حضرت رضا و سلام می کنم به شما که عزادار حضرتید، با احترام امروز همه همراه شما هستیم در محضر آقای کاشانی عزیزمون سلام علیکم و رحمته الله خیلی خوش آمدید.

حجت‌الاسلام کاشانی: سلام علیکم و رحمته الله خدمت محضر عالی عزیزانی که اینجا در محضرشان نیستیم بینندگان عزیزمون شیعیان الائمه عرض سلام و ادب و احترام تسلیت عرض میکنم به امام رضا علیه السلام و حضرت حجت سل الله علیه و همه شیعیان امیدواریم به اون عنایتی که امام رضا علیه سلام به همه ی وجودش به پاره ی تنش به بنده دلش حضرت جواد داشته امروز ما رو عزادار پسرش کرده
شریعتی: 
انشالله سفر اتبات مشرف بودید زیارتتون قبول باشه انشالله
حجت‌الاسلام کاشانی: 
بزرگوارید توفیق داشتیم که  زیر قبه سید الشهدا در محضر مبارک امیر المومنین زیر قمر بنی هاشم، سلام و درود خدا از تو بر طرف تمام مشتاقانت سلام و صلوات بر شما از طرف  تمام امیودوارانت سلام و درو خدا بر شما از طرف  هر کسی که دلش میخواست اینجا باشه امیدوارم انشالله با این عرض ادبی که کردیم همه ی مخاطبان دو تا برنامه سمت خدا مخاطب خاص همه بینندگان مشرف به این دو برنامه می‌شوند سلام عرض کردم امیدوارم انشالله در کارنامه عزیزانمون در پرونده اعمالشون زیارت مقبول نوشته بشه و به ما هم یه نگاهی بکنند
شریعتی: 
برای شفاعت تک تک مریض ها دعا بکنیم حضرت جواد الائمه انشالله عنایتی بکنند و حال دل همه ی مردم خوب بشه حال روحی و جسمی همه به خصوص بیماران کرونایی  که خیلی هاشون التماس دعا دارن امروز آخرین روز ماه ذی القعده هست عزیزان از نماز این روز غافل نشید هم به کانال ما میتونید مراجعه کنید هم به سایت ما امروز قراره چه نکاتی رو بشنویم؟
حجت‌الاسلام کاشانی:
 بسم الله الرحمن الرحیم ما با توجه به روز شهادت حضرت جواد صلوات الله علیک میخاهیم یه اندکی راجع به عصر حضرت شهامت آغاز امامت حضرت دوران اواخر امام رضا علیه السلام و گوشه ای از زحمات و خدمات امام جواد علیه السلام بپردازیم امام جواد علیه السلام دوران امامتشون دورانیست که فلش من یه بشارت بدم اخر برنامه اگه نتونستند برنامه رو ببینند در روایت بسیار معتبری که در ۴ کتاب مهم ما آثار مرحوم کلینی الکافی مرحوم صدوق مرحوم شیخ طوسی مرحوم شیخ مفید مکرر در آثارشان این روایت ها اومده عنایت ویژه خدا به امام رضا علیه السلام وجود مبارک حضرت جواد علیه السلام بعد بشارت خداوند در اون حدیث قدسی که هدیه است به حضرت سلام الله علیها و من اگه بخوام اون رو توضیح بدم از بحثمون جا بمونیم خیلی بازش نمیکنم اون روایت عطیه الهی به حضرت مرضیه زهراست اونجا خداوند در این روایتی که مورد عنایت بزرگان ماست شیخ مفید آقای شریعتی خیلی سختگیر در پذیرش روایت یعنی اگه من گاهی مثلا بگم امام شیخ مفید بعضی از روایت هاست که تو ذهن بعضی ها هست قبول ندارند تعجب میکنند بس که سخت گیر  و مو از مایت بکش هستند ایشون این روایت رو به عنوان امامت ائمه قبول داره میخواهم بگم چقدر معتبره در اینجا اون حدیث قدسبست که عنایت شده به زهرا سلام الله علیها خداوند می‌فرمود هرکس شیعه حضرت جواد باشد خداوند شفاعت او را در حق ۶۰ گناهکار می‌پذیرد مقام شیعه او یعنی کسی که پاک بشه نفسش اقرار به ولایت حضرت جواد صلوات الله علیها حق شفاعت پیدا میکنه نکته اینجاست امیدواریم خداوند این مقام رو عنایت کنه به اهل بیت که از دست نره یعنی پذیرش ولایت جواد علیه السلام  غیر از بسیاری از ویژگی ها یه خصیصه خاص داره حق شفاعت برای ۷۰ گناهکار به شرطی که انشالله این و حفظش بکنیم گاهی با یه اخم باید تقیر با یه ناروا گفتن ممکنه از دستمون بره وگرنه اگر کسی بتونه داشته هاش و حفظ کنه به دست آوردنش خیلی آسان واین از خصاعص امام جواد حضرت الله علیه که اینطوری خواست و دوره امامت امام جواد علیه السلام بسیار دوران مشکلی بود یه مقدمه مختصری عرض بکنم  تا فضا رو عزیزانمون درک کنند ببینید بعد از رسول الله صلی الله علیه یه اتفاقاتی افتاد که امت چند دسته شد همهمیدونند ما فرصت آبان نداریم بخواهیم از اونجا بیاییم فقط میخاهیم بگم نوع مواجه ها عوض شده کار به جایی رسید که به حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت دنیا ماهی دادن وقتی رفت سراغ فدک  و امیر المومنین که از ولایتش میخاست دفاع کنه نسبت حرص و اعوذ بالله حرص و طمع دادن یعنی راحتی دشمن و کرده حضرت زهرا شهید شد بعد امیر المومنین شهید شد امام حسین در کربلا شهید شد حتی به اون پیراهن خونی رحم نکردن این یه شرایطی بود. که برای اهل بیت کسی حرمت قائل نبود این دوران اولیه سه امام ما حضرت جواد حضرت سجاد و حضرت امام صادق علیه السلام تلاش کردن جایگاه امامت رو برگردانند که ادعای هیصیت کنند اگر تا هفته آینده زنده بودیم گوشه ای از زحمات امام باقر رو میگیم این تلاش که صورت گرفت خودش بحث مفصلی داره و از خدا میخواهم یه روزی فرصت بشه کنار دریای علم ائمه بتونیم بنشینیم و بالاخره ما شیعیان کاری نکنیم که شرمنده ائمه بشیم و شاکر باشیم به حد توانمان برای زحماتشون آنجا اتفاقی که افتاد این بود که  نگاه ها به اهل بیت برگشت دیدن که اهل بیت اهل کرم اند علم شون قابل قیاس با دیگران نیست اینجوری نیست برن درس بخونند مثل بقیه عیسوی دم مسیحایی بلکه بهتر بگیم دم جواد حضرت عیسی تا بگیم دم مسیحای حضرت جواد که به عنایت الهی که خداوند اینها رو میدید شایستگان هستن که خودشون مسیر رو میرن بار رو دوششون گذاشت دست ما رو بگیرم اوضاع عوض شدنگاه مردم به اهل بیت برگشت بنی امیه ودر افتادن بنی عباس با شعار مل دنبال خوشنودی اهل بیت و پیغمبری سر کار آمد با بازیگری اگر در بنی امیه دشمنی با اهل بیت رسمی بود در بنی عباس دشمنی با اهل بیت اصلا رسمی نبود بلکه اول کار گفتن ما ها کار گذار و نوکرانیم حکومت و بدست بگیریم همه چی درست شد تحویل میریم میریم که   چند ۴صد سال و بشتر هم موندن در این شرایطش دو اتفاقی که افتاد این بود دو جریان در ائمه ما زیاد شد یک جریان امامی در دوران بنی عباس که ابن ها تلاش میکردن خودشون و ادم حسابی نشون بدن و متعدد پایان نامه دکتری نوشته شده درباره ی خدمات عجیب امیر المومنین وو هارون رشید در کشور های مختلف  و چه تبلیغات حیرت انگیزی و حتی اینها مثلا خیلی علم دوست بودن جلسات میگذاشتن مناظره شکل بگیره آزادی اندیشه حتی بعضی از شیعیان هم گول این حرفا رو خوردن در حالی که پاک ترین فرد عالم در روزگار موسی بن جعفر سال ها زندان بود و هارون اومد کنار قبر مبارک حضرت رسول الله گفت یا رسول الله ببخشید دیگه من فرزند شما رو زندان بندازم  که ملت رو دچار تفرقه و امنیت و این ها نکنه یعنی همون به ظاهر آزاد اندیش که هیچکسکار نداشته باشند حضرت موسی بن جعفر زندانی و بعد ژست آزاد اندیشی برای این که امنیت بهم نخوره برای اینکه وحدت بهم نخوره و مردم هم باور میکردن بالاخره آقای شریعتی حکومت اگه بخاهد پشت یک جریان فرهنگی قرار بگیره  اون غالب میشه من حالا یه چیزی به ذهنم رسید عرض کنم تشبیهی هیچ ربطی به گذشته نداره ببین ما مشکلاتمون در موضوع فرزند آوری این نیست که یه زمانی در کشور ما  تشویق شده به فرزند کمتر یه جوری کار فرهنگی شد که من یادمه دانش آموز که بودم  ما ۴ تا فرزند بودیم  من روم نمیشد بگم بابام ۴ تا بچه داره اونایی که همسن و سال من هستن یادشون یعنی کاری کرد دولت اون روز که آقا تعداد بچه ها کم بشه حالا مصلحت اون زمان بود یا نه کار ندارم که یه بچه خجالت میکشید بگه ما ۴ تا خواهر و برادریم ما ۵ تا بودیم که اصلا خیلی شرم آور بود یعنی به مرور کار به جایی رسید هر آدم با کلاس آدم حسابی سرش به تنش می ارزه تحصیل کردست  با شعور اینا کم فرزند هستن اعوذ بالله نستجیر بالله مثلا اون ها خیلی اهل تربیت اند اینا همینجوری بچه هاشون تو کوچه رها هستن ترویج شد متاسفانه و شما اثرش و امروز میبینید حالا به بحران خوردیم دیگه فایده نداریم فرهنگ درست و باید به جای فرهنگ اشتباه قرار بدیم حالا من نمیخایتم قیاس کنم خدای نکرده با بنی عباس میخاستم مثالاینو بزنم که دولت میتونه فرهنگ رو تغییر بده و بیچاره کنه خیلی ها رو یا فرهنگ خوبی بیاره اوضاع رو عوض کنه اینا اومدن شروع کردن به تبلیغات که ما علم دوستیم  ما خیلی خوبیم،

بنویس که من بگم مردم از این کتاب استفاده کنند یعنی تو فقیه دوات بنی عباسی برای همون روزگار حضرت صدق سلام الله حاضره ببین حکومت میتونه چی کار کنه میتونه به یه نفر فقیه بده آقای مالک ابن انس تمام فقهای تاریخ هیچکدوم قد مثلا یک دهم امام صادق علیه سلام  نبستن حکومت ضریب میده از طرفی اسم امام صادق برده نشه حکومت به دانشمندان ضریب می‌دادید میگفت بیایید با ما مناظره کنیو گفت و گو کنید بحث علمی کنید موسی بن جعفر اختلال گر امنیتی بره زندان یعنی ببینید ضریب دادن ها  اثر میذاره تو جامعه ابن سکید که بعدا شهید شد در راه دفاع از امام هادی و امیر المومنین متوکل زبانش رو از حلقومش کشید بیرون یه ادیب خیلی بزرگی بود و یه آدم ویژه ای بود اهل سکوت بود دائم آدم مهمیه هنوز هم آدم مهمیه آثاری از او تو مسائلات تاریخی مطرحه وقتی موسی بن جعفر سلام الله زندان بود تو یه چاهی تو یه خونه انداختن حضرت و این ها هم دلشون شور میزد برای امامشون اومدن می‌دونستن کدوم خونس به دیوار اون خونه ای که امام موسی بن جعفر زندانی بود نشستند تکیه دادن حیران و مشغول فکر که امام جزو شاگردان خوب ائمه هست چه کردن مردم خب اینا نگران لندن امام معلوم افتاده در چاه اینا دارن اون رو در بدترین شرایط نگه می‌دارند میخواهم ترس و بگم حکومت میتونه یه کاری کنه کسی جرات نکنه اینا نشسته بودن  یه نفر داشت رد میشد  گفت از موسی زندانی چه خبر اینا تا اینو شنیدن یکی از راست یکی از چپ دویدن کسی پشت سرش هم نگاه نکردکه نکنه ما رو هم بیان کد بسته ببرن فضای خفقانی برای اهل بیت ایجاد کرده بودن برای نزدیکان اهل بیت و اما تو جامعه بنی عباس میگفتن ماها بچه های عباس عموی پیغمبریم شروع کردن به گفتن که عباس افضل خلیفه پیغمبر اصلا حق از اول مال ما بوده دعوا بین علی ابن ابیطالب با دیگران و بذارید کنار ما بودیم این وسط که از قریم مال ما بوده حالا این وسط خلافت هم به دست ما رسیده  بنشینیم قبای عدالت به تن کردن دستگیری دانشگاه علمی درست کنند همه فکر کنند بنی عباس چقدر علمی چقدر محافظان سنت نبوت در زمان امام جواد علیه السلام اواخر دوره امام رضا علیه السلام یه فضایی فراهم شد که از سال حدودا ۲۱۸ به بعد یه شدتی گرفت که اصلا شروع کردن به این که قرآن مخلوق خداست یا نه با حفظ توحید شروع کردن مثلا به ازاو کردن که بگن عه این بنی عباس چه آدم حسابی چه غیرت دارن این شرایط و داشته باشین در واقع دارن آدرس میدن در بعد از پیغمبر امیرالمومنین علیه السلام میفرماید من خلیفه هستم خلیفه پیغمبر من جانشین پیغمبر شئون پیغمبر جانشین باشه مسیر عوض شد یزید اومد حاکم شد بنی عباس سعی کرد دوباره بر گردونهخلیفه پیغمبر باید همسن پیغمبر باشه ماییم یک طرف هم داخل جریان تشعی و شروع کردن به ادعا کردن یه جریان با امام کاظم علیه السلام امام کاظم علیه السلام غیبت فرمود امام کاظم غایب منظور از زیدیه یمن نیستن اینها در ریشه بعضی از افکارشون ممکنه تفکرات مشابهی داشته باشن ولی الان اینطوری نیستن الان نه از نظر فکری نه از نظر سیاسی انحراف عرض کنم اختلاف عجیبی با ما تو خیلی از امور ندارند منظور از زیدیه ،زیدیه آنروز یمن نیست خدا انشالله عربستان رو پیروز کنه یه جریانی هم بوجود اومد به اسم زیدیه که اینا میگفتن ما انقلابی هستیم ما سیاسی هستیم ما در راه ظلم قیام میکنیم همه کس در راه ظلم قیام نکنه آخوند درباری  حالا میگم تا بعدا ببینید بنی عباس و زیدیه و واقفه سه تیغ شدن برای بریدن امامت یعنی این طرف بنی عباس میگه ما خودمون کسی هستیم اون طرف واقعه میگن اصلا امامت تموم شد  رفت غیبت هر کس ادعا کنه دروغ گو  شبیه این اعوذ بالله یکی بگه من امام سیزدهم  یه جریان زیدیه هم بود که اینا میگفتن هرکسی که قیام کنه از فرزندان حضرت زهرا اوامام و هر کس قیام نکنه آخوند درباری نون به نرخ روز خوره و اسلامش اسلام رفاه طلبها اشراف
شریعتی: 
این دو جریان از بیرون و اون جریان از درون
حجت‌الاسلام کاشانی:حالا برای این که کار سخت تر نشه
  به یه نمونه واضح تر اشاره می‌کنم  مأمون در خراسان که بود ، خیلی اونجا از امام رضا دم میزد برای این که یه اختلافاتی درون خاندان بنی عباس بود  و او مادرش کنیز بود بنی عباس عرب متاثر بودن مأمون رو به عنوان خلیفه عباسی قبول نداشتن گفتن همون که داداشش ؟؟؟ ۲۲:۴۶.  تو دفوای مأمون همین که مأمون پیروز شد و او و برادرش را کشت بنی عباس زیر بار مأمون نمیرفتن مأمون به چند جهت حالا یه جهتش و عرض میکنم که امام رضا رو آورد گفت خلیفه خودم میکنم  بنی عباس بترسه البته یکی از چند جهتبنی عباس ترسید که اگه الان مأمون بمیره  رضا علیه السلام بشه جانشین حکومت از دست بنی عباس در میاد پیغام فرستادن که آقا ما غلط کردیم شما بیا مأمون بعد از کشتن امام رضا علیه سلام از خراسان اومد بغداد مأمون بغداد جز سال های اولیه دیگه مأمون سابق نیست دیگه مأمون که شرایط دم زدن از محبت اهل بیت داشته باشه بعد از یکی دوسال نیست چرا چون بنی عباس جایگاه او را قبول کردن او صلاح نمیدید زیاد بخاد بنی هاشم رو ترویج کنه ولی یه نکته داشت تو همون آمد برای این که مطمئن بشه این ها خلاصه منقادن و مطیعن از خراسان که اومد بغداد تازه مأمون شد خلیفه دیگ رسمی شد وای برای این که یه میخ دیگه هم بکوبه برای تفکر اینا که تو کنیز زاده ای فلانی تو غیر عربی گفتش میخواهم یه مناظره کنم علمم رو به رختون بکشم و این در بعضی جاها اومده از جمله کتاب ؟؟؟۲۴:۲۲.  اونجا آقا طرف مناظره مأمون  گفتش که آقا بیایید فقهای بغداد که شهری بود که تازه درست شده بود و درس اینا بود تو دعوت کنی که اینا ۴۰ نفر از فقها و بزرگانتون رو دریافت کنید  تا من بهتون بگم حف با کیه مأمون یه طرف خلیفه بغداد یه طرف، گفت من میخواهم ثابت کنم حق با علی ابن ابی طالب بود و کسانی که بعد از پیغمبر با علی ابن ابی طالب درگیر شدن اینها باطلند  خیلی حرف سنگینی بود در اون دوران مأمون فقها رو دعوت کرد گفت خوب کدوم سرش به تنش می ارزه ؟ میخواهیم گفت و گو کنیم  ۷ ۸ جای مهم از جمله غدیر و شروع کرد به بحث کردن من فقط به یکیش اشاره می‌کنم مثلا گفتش که شما ها مردم رو گول میزنید میگید مولا پسر عموم یعنی چی این حرف  یعنی پیغمبر وایساده در روز غدیر فرموده هر کس من عموی او هستم  علی هم مولای اوست پیغمبر اگه میخواست این حرف و بزنه با این همه آدم غریبه چیکار داشت؟ ثانیا پیغمبر میاد میگه هر کس من پسر عموی او هستم آیا واقعا علی ابن ابیطالب پسر عموی او می شه نه ممکنه پیامبرپسر داداش ابوطالب باشه، اگر بابا ما این حرف و بزنه بگیم این همه آدم  جمع کرده بعد این حرف و زده که ای مردم من  بدونید من هر کی پسر عموش باشم علی هم پسر عموش این معلوم میشه برای فرار از حقیقت  معنای مولا../  بعضی ها در مسجد هاشون چه خزعبلاتی میگفتن و مأمون هم خلاصه اونجا یقه بعضی ها رو گرفت و بحث کرد حالا بحث مفصل که حق با علی بن ابی طالب
شریعتی:
 چرا این سیاست رو در پیش داشتن
حجت‌الاسلام کاشانی: 
تا بنی عباس بگن ما غلط کردیم ما خلیفه ایم جای شما رو سر ماست کوتاه بیا این فضا که فراهم شد مأمون سر جاش که قرار گرفت تو شرایطی که زبون ها رو از حلقوم بیرون می‌کشند مأمون داره از امیر المومنین دم میزنه میخواست یه پایگاه مردمی بین کسانی که چون زیدیه هر روز قیام میکردند گروه های مختلف شیعی نسیتند، بنی عباس و قبول نداشتن میخاست نگاهش به اون ها عوض بشه در این شرایط همون کاری که با امام رضا کرده بود دخترش رو داد به امام جواد در چه ظاهری در چه غالبی  شته کشور که آقای مأمون حالا بعد از این که مأمون جای پاش سفت شد دیگه از این خبرها نبود سخت گیری ها شروع شد همون اول کار امام جواد علیه سلام مجبور کرد که با دخترش ازدواج کنه این ازدواج که صورت می‌گرفت دو سر بورد بود مأمون در نگاه کسانی که از نگاه امنیتی اون جامعه اغتشاشگر بودن که می‌شد محبوب خیلی هاشون شیعیان بودن از طرفی امام جواد در بین شیعیان مبعوث میشد چرا؟ چون که امام جواد علیه السلام وقتی میره با یه شاهزاده ازدواج میکنه  اون خانه چی خانه ای اگر معاویه سواد مأمون رو داشت تو جهان چیزی باقی نمی‌ماند معاویه بسیار زرنگ بود ولی علم نداشت مأمون خطرش بیشتر بود افریطن مستکبر  به کسی میگن که با هر کس کشتی بگیره اون رو به خاک می‌مالد در برابر امام معصوم حضرت رضا  و امام معصوم حضرت جوار علیه سلام قرار نگرفته بود پرونده اسلام و اهل بیت و پیچیده بود  خیلی شخصیت خطرناکی حالا من دو نمونه میخونم شما شرایط رو ببینید  پس برای مأمون هویت بین شیعیان و کسانی که قیام کردن علیه حکمت مهمه امام رضا رو هم به عنوان داماد آورده و امام جواد علیه السلام ، امام جواد سعی کرد برگرده در مدینه زنگی کنه اما یکی دو تا نمونه عرض میکنم تا شما ببینید چه فضای تهمت و بهتان برای امام جواد درست کرد یه نمونش اینه صد دختر زیبا رو که هر یک رو در یک وصفشون میزدن اورد اینها رو کنیزان خانه امام جواد قرار دادکه مردم بگم بله دیگه ۲۰۰ سال ائمه اهل بیت میگفتن طاقوت حالا رفته داماد شاه شده اینم از فلان رقاص و فلان چی.‌ تو خونه هستن مجلس بگیرن امام جوار رو لین این ها بنشونند ببینید این خطر بیش از توهین حضرت سجاد همه میدونند  اونجا امام سجاد علیه السلام  رو کد بسته و زنجیر به گردن به در مجلس گناه بردن اینجا قربت امام رضا د امام جواد از این طرف که پیچیدس امام جواد رو بردن به مجلس مجلس هم مجلس شاهی نماینده هستن اینا میرن بیرون تعریف می‌کنند بله نبودی ببینی که محمد ابن نبی امام رضا همونی در خراسان نماز باران خوند همونی که میخاست بره نماز عید فطر بخونه پا برهنه شدن همون امام رضایی که به تقوا مشهور هستن یه مجلس رقصی رفتیم بین چه فضاییاونها بسیار بسیار اهل رحمت اند با دشمنان با فحاشان اما اینجا جای این نبود و تقیر می‌فرمود امام نشسته بود امام رو آوردم نشوندن یوی از این گرداننده ها یه جیغی کشید و رفت کرد به خلاصه همزمان بزن و بکوب و رقص حضرت تقیری  کرد او افتاد فریادی به سرش زد مأمون رفت گفت چیه  گفت فریادی که سرم زد من مرگ و به چشمم دیدم  من جلوی جمع  این آدم لرزید و از دنیا رفت مجلس بهم خورد  یعنی حضرت تا جایی که باید جانش و حفظ کنه شیعیان و باید حفظ کنه حضرت ببینید سختی کار اینه اگر حضرت مستقیم با مأمون درگیر بشه  شمشیر مأمون بر سر شیعیان اضافه میشه هم امام از رعفت و هماش میخواهدتنفس به این شیعیان داده شده  این شاه عباسی ادعا میکنه که من با اینا خوبم  اجازه داده لباس رنگ سبز بپوشند شیعیان اون سال های اویل که عرض کردم که اونم سخت گیری کرد یه ذره تنفس به شیعیان اون فقری که شیعیان داشتن که حضرت شده داماد شاه  خودش هیچ منطق حکومتی نداشت مهاجرت کرد دوباره مدینه ولی هر جا که پولی میرسید به فقرا میداد میخاست یه نفسی بکشه از طرفی نمیخایت این فضا باشه  من از امام زمان عذر میخواهم یه دونه از این جسارتا رو میخواهم عرض کنم که امام تو چه شرایطی تا یکی از القاب امام جواد رو یه کوچولو توضیح بدم وقتی با امام جواد داشتن صحبت میکردن گاهی برای این که شایعه ش پیش بیاد سخته گفتنش وقتی با حضرت صحبت می‌کردم یکیشون گفت ؟؟؟۳۳:۵۴.  در حالت غیر مستی هستی یا نه یعنی این سوال تو ذهنم بیاد که امام جواد اعوذ بالله نستجیر بالله پناه بر خدا میکشن سمت خودشون حضرت فرمود من روزه هستم یعنی گاهی ما روزه میخونیم برای زیا العابدین این از اون باور کنید تلخ تره  هیچکس تو مجلس یه همیچین لقب زشتی نداده این شرایط حالا لقب امام جواد علیه السلام چیه طبیح پرهیزکار  خب این جامعه ای که مأمون و دستگاه او تلاش کرده که او رو اهل چه چیز هایی معرفی کنه خیلی بیام همینقدر هم سخته اینجوری جسارت و اکافی بهتان بزنند به امام رفتار حضرت امام جواد که حکومت دستش نیست از درون شیعه عده ای میان میگم ادعای امامت کرده اعوذ بالله اون واقفه اون زیدیه میگن رفته با شاه به ازدواج مثلا شاهنشاهی داره اینها خواستند رها کنند برای همین قیام نمی کنه  توی این شرایط اگر ما بریم آثار تاریخی رو ببینیم شیعیان رو به اهل سنت که میگن تقی یعنی اهل تقوا، ما  ساده از کنار القاب ائمه میگذریم، امام که جامعه او را میشناسه قاعدتا نباید امام جواد رو به عنوان تقوای حکومتی بشناسند، ببینید چگونه رفتار کرده حضرت که به او به این شکل نگاه میکنه
شریعتی:
 یعنی وقتی تقی میاد تو جامعه اون رو بررسی میشه تمام این ها رو شسته
حجت‌الاسلام کاشانی:
 درگیری ها رو از بین برده و بعد حالا راهکاری که امام رضا علیه سلام برای ایشون داره حالا یه طرف این فحاشی ها جریان زیدیه که این ها از نظر فامیل بنی هاشم از بزرگونشون عمو زادگان حضرت اند امام رضا علیه السلام در نامشان می‌نویسند جواد اولا تو رو از نظر پشتی می‌برند اینجا سفارش ما بیچاره ها رو کرده از در اصلی برو و یه عده با امید در خانه تو آمدن یه سفارش عمومی برای همه و با دست پر برو هیچوقت با جیب خالی بیرون نرو چون یه عده به امید تو به خانه امدن این جواد از جود حضرت و اون از تقوای حضرت حضرت رضا علیه السلام فرمود که جواد من اگر این عمو زادگان ببینیم با کدوم ائمه طرفی ما زن و شوهر گاهی اختلافی پیدا می‌کنند داماد تو روی پدر زن  بود عروس خدای نکرده تو روز مادر شوهر ما شیعیان کدوم ائیم فرمود پسرم اینعموزادکان تو اومدندیعنی که اینقدر سعی کردن کمک کردن که تو رو اعوذ بالله معرفی کنند کمتر از پنجاه دینار یعنی ۵۰ مثقال طلا نده اینا ممکنه بخاطر درگیری حکومت بودن فقیر باشن  یعنی تو نگاه هم نکن به تو دشنام دادن تو رو تخریب کردن به صورت خاص فرمود بیشتر خواستی بدی بده ۵۰ دینار کمتر نده به قدری که یه سال دو سال زندگیشو تامین کنم یعنی جنس ائمه ما اینطوریه که این که از امام مجتبی صلوات الله علیه رسیده که باباکرم نشسته بودم شب تا صبح دیدم همسایه ها رو دعا میکنه همون همسایه هایی که عیادت نرفتن کمک نکردن مرام یه امام نیست این سیره مستمره یعنی به امام رضا علیه السلام بعضی ها دشنام میدادن که مال ما رو اعوذ بالله شما هبط کردید حضرت فرمود میفهمم چی میگی همه بدیهیات با من شما نگاه کنید اگر یه قطره از این فضا بیاد در زندگی ما این یه گوشه ای از بحث بود یه جهت دیگه  بحث اینه که امام جواد چند تا اقدامات رو جزو اقدامات اصلی خوشون قرار دادن  که من چند نمونه تیتر وار میگم یک خیلی تلاش کرده امام جواد علیه السلام زیارت امام رضا رو فرهنگ کنید هر کس حرم امام رضا مشرف میشه خیلی بی انصافی که از جانب امام صادق و امام جواد سلام نده امام جواد فرمود و منت تضمین میکنم برای  زوار قبر پدرم بهشت رو خب امام رضا که نیاز نداره منتها اگر ائمه ما اینطور تلاش نمی‌کردند اون بزرگی مکرم و اون مشارف برای ما روشن نمیشد چه کسی میتونه بگه من تضمین می‌کنم الان من اگه بگم بهشت و تضمین میکنم میگن تو چه کاره ای روز قیامت یوی از اسامی جافیه همه به زانو در اومدن همه همدیگر رو فراموش می‌کنند وایات قرآن میفرماید همه از هم فرار می‌کنند همه بیچاره هستن کی میتونه بگه من بهشت رو تضمین میدم  کسی مثل امام جواد که اختیار بهشت دستشه حالا میبینم چیزی نیست شفاعت ۶۰ نفر رو به امام جواد بدن اصلا ما آرزمون اینه که در بهشت درسایه ائمه باشیم  بهشت شعبه ای از وجود امام جواد است هم امام جواد اینطور فرمود هم حضرت صادق که کسی به زیارت نوه من در خراسان بره دستش رو میگیرم و وارد بهشت میکنم زیارت حضرت رضا اعتبار امامت امام رضا عنایت عجیب امام جواد به حضرت زهرا یا ممتحنه امتحنک الله، ما پدر شما و شوهر شما رو تصدیق میکنیم  شما ما رو تطهیر کن از شرک، مرحوم مجلسی پدر از یه ضیافتی استفاده میکنه میگه نماز در خانه حضرت زهرا از نماز در مسجد پیغمبر ثوابش بیشتره و به این استناد میکنه که امام جواد در مدینه که زندگی می‌کرد نماز ظهرشون رو خونه حضرت زهرا میخونند اگه کسی میخواهد مورد قبول حضرت جواد باشهحتنا باید به حضرت زهرا عرض ادب کنم  
شریعتی:
 خیلی ممنونم مخاطبان جان در کاظمین بنشینیم و این صحبت ها رو بشنویم ثواب این آیات رو هدیه بکنیم به روح بلند حضرت جواد علیه السلام.