ولی وقتی دورهی امام باقر و امام صادق تمام شد مکتب تشیّع اصلاً زیر و رو شد که بحث گستردهای است. بلد نبودند نماز بخوانند الآن نه نماز میخواندند مکتب فقهی خاص داشتند، مفتی داشتیم یعنی فتوا دهنده داشتیم اینها در مجالس فقهی شرکت میکردند، بحث میکردند، مناظره میکردند، حرف برای گفتن داشتند. دورهی امام صادق (سلام الله علیه) در توحید نظریهپرداز داشتند، وضع شیعه دگرگون میشود. اینجا با آنجا فرق میکند. آنجا سعی میکردند اهل البیت را به مردم معرّفی کنند که اشخاص مقدّس و معتبری هستند، زمان امام کاظم همهی اهل البیت پیغمبر بین مردم محترم بودند. لذا حکومت هم سعی میکرد خودش را منتصب کند.
بنی عباس روایات متعدّدی جعل کردند که ما از اهل بیت پیغمبر هستیم یا مثلاً اهل بیت او چه کسی هستند؟ باز کردند، تعریف گسترده کردند که بنی عباس در آن باشد. آل جعفر، آل عقیل، آل عباس بزرگ کردند که اهل بیت پیغمبر… چرا؟ چون تلاشهای اهل البیت برای اینکه اهل بیت پیغمبر را یک زمانی در کربلا کشتند، الآن در این سه امامی که گذشته است آنقدر روی عنوان اهل البیت کار شده است. امام سجاد (سلام الله علیه) ۱۲۰ مورد صلوات در صحیفه دارد تازه این صحیفهای که دست ما است با صحیفهی اصلی حداقل حدود ۳۰ درصد تفاوت دارد یعنی بخشی از آن به ما نرسیده است. صلوات یعنی خدایا درود بر خاندان پیغمبر بفرست بعد حضرت دعا کرده است یعنی اگر میخواهید دعای شما مستجاب شود واسطهی آن درود است، عرض ادب به پیشگاه پیغمبر و اهل بیت پیغمبر است و اوصافی که ذکر کرده در صحیفه میبینید. آنها کار کردند، اهل البیت زمان امام کاظم (سلام الله علیه) معتبر هستند، محترم هستند منتها چون یک چیز مهمی است هر کس از راه میرسد میگوید من از اهل بیت هستم. یک مشکل جدید است از بنی عباس که دوست دارند از اهل بیت باشند خودشان را معرّفی میکنند، تمام بنی هاشم میگویند ما اهل بیت هستیم، آل ابی طالب میگویند ما اهل بیت هستیم، امامزادهها که بیشتر. یعنی یک امام کاظم (سلام الله علیه) در شرایطی که تبیین شرایط خودش سخت است رقیبهای زیادی دارد. یعنی حضرت نمیتواند جایگاه خود را تبیین کند. حتّی تریبون بدهند حضرت مستقیم حرف نمیزند. چون تریبون بدهند و مستقیم حرف بزند منجر به قتل او میشود. هر گوشهای از کشور یکی از علویها بلند میشد قیام میکرد و مردم را به سمت خود میکشاند و درگیری درست میکرد. چرا مردم سراغ آنها میرفتند؟ از اهل بیت پیغمبر بودند. هر چه ائمّهی هدی (علیهم صلوات الله) روی عنوان اهل البیت تلاش کردند دورهی موسی بن جعفر دورهی سوء استفاده از عنوان اهل البیت توسّط کسانی که اهل البیت یا اساساً نیستند یا اهل البیت با عنوان خاص نیستند یعنی آنکه آیهی تطهیر در مورد آن نازل شد.
پاسخ دهید