حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نسبت به حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه عبارتی دارند که خیلی عجیب استاگر ما در این دنیا بخواهیم یک نفر را زینت و آرایش کنیم و چیزی به او بیفزاییم چکار می‌کنیم؟ مثلاً لباس و انگشتر و ساعت و پست و مقامِ او را… مردمِ ما بسیاری از مردم را ببینند، دو سال قبل از مسئولیت اصلاً کسی با آن‌ها کاری نداشت، بعد که مسئولیت می‌آید ناگهان اطرافِ آن‌ها شلوغ می‌شود و خم و راست شدن‌ها و… شروع می‌شود، این «زینت» طرف می‌شود، یا عناوین، یا ثروت، مثلاً ناگهان یک ارثِ کلانی به یک نفر برسد، یا اینکه یک کسی یک ماشینِ خاصّی داشته باشد، اما زنیتِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه چه چیزی می‌تواند باشد؟ ان شاء الله خدای متعال به ما توفیق بدهد که ما اول این موضوع را درک کنیم و بعد در ما تغییر رفتار ایجاد بشود.

 

شب‌های اول عرض کردیم که ما ابتدا کمی فضائل از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه عرض می‌کنیم که ان شاء الله ما بپسندیم سعی کنیم در راهِ حضرت گام برداریم، نمی‌گوییم به حضرت می‌رسیم، اصلاً کسی قابل قیاس نیست، اما ما بپسندیم، شاید سلیقه‌ی ما تغییر کردحضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «یَا عَلِیُّ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ زَیَّنَکَ بِزِینَهٍ لَمْ یُزَیِّنِ اَلْعِبَادَ بِزِینَهٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنْهَا»[۱] خدای متعال تو را طوری زینت کرده است و آراسته است که بهتر از این دوست ندارد؛ یعنی نه خدای متعال بهتر از این دوست دارد و نه زینتی بهتر از این هست، حال این زینت چیست؟ خلافت است؟ حکومت است؟ نه! فرمودند: «زِیّنَکَ بالزُّهْدُ فِی اَلدُّنْیَا» تو نسبت به دنیا بی‌رغبت هستی، اگر امروز حاکم بشوی برای تو هیچ فرقی نمی‌کند.

 

کسی که برای او بی‌رغبتی به دنیا هست، اینطور نیست که در دنیا زندگی نکند، نه اینکه غذا نخورد، نه اینکه چشایی ندارد، نه اینکه زیباییِ رنگ‌ها را درک نمی‌کند، ولی دلِ او جای دیگری است، دلبسته‌ی دنیا نیست، آن آدم برای اینکه در انتخاباتی، در یک جایی، در یک هیأت مدیره‌ای به پُست برسد زد و بند نمی‌کند، زد و بند برای کیست؟ برای کسی که دنیا چشمِ او را پُر کرده است.

 

من از این موضوع خیلی غصّه می‌خورم که نگاهِ خودم و بسیاری از افرادِ جامعه اینطور نیست، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: خدای متعال تو را یک زینتی کرده است و آن هم این است که نسبت به دنیا بی‌رغبت هستی، لذا چون به دنیا بی‌رغبت هستی و مُلک و مِکنَتِ دیگران را نمی‌بینی چه چیزی را دوست داری؟… واقعاً نمی‌شود بشارتی بهتر از این به بندگانِ خدای متعال داد، فرمودند: «وَ وَهَبَ لَکَ حُبَّ اَلْمَسَاکِینِ» خدای متعال به تو محبّتِ مساکین را عطاء کرده است.

 

ما این شب‌ها و شب‌های گذشته از محبّتِ حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه عرض کردیم، اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه را دوست بداریم، اینکه دوستی با حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه چه ویژگی‌هایی دارد، نکاتِ مختصری عرض شد، حال عرض می‌کنیم که حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه نسبت به مساکین محبّت دارند، روایتِ متعددی این را نشان می‌دهد که هم مساکین خیلی حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه را دوست دارند و هم حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه مساکین را دوست دارند.


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۶۵، صفحه ۱۱۵ (کشف، [کشف الغمه] ، مِنْ کِتَابِ کِفَایَهِ اَلطَّالِبِ عَنْ أَبِی مَرْیَمَ اَلسَّلُولِیِّ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَقُولُ: یَا عَلِیُّ إِنَّ اَللَّهَ قَدْ زَیَّنَکَ بِزِینَهٍ لَمْ یُزَیِّنِ اَلْعِبَادَ بِزِینَهٍ أَحَبَّ إِلَى اَللَّهِ مِنْهَا اَلزُّهْدُ فِی اَلدُّنْیَا وَ جَعَلَکَ لاَ تَنَالُ مِنَ اَلدُّنْیَا شَیْئاً وَ لاَ تَنَالُ اَلدُّنْیَا مِنْکَ شَیْئاً وَ وَهَبَ لَکَ حُبَّ اَلْمَسَاکِینِ فَرَضُوا بِکَ إِمَاماً وَ رَضِیتَ بِهِمْ أَتْبَاعاً فَطُوبَى لِمَنْ أَحَبَّکَ وَ صَدَّقَ فِیکَ وَ وَیْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَکَ وَ کَذَّبَ عَلَیْکَ فَأَمَّا اَلَّذِینَ أَحَبُّوکَ وَ صَدَقُوا فِیکَ فَهُمْ جِیرَانُکَ فِی دَارِکَ وَ رُفَقَاؤُکَ فِی قَصْرِکَ وَ أَمَّا اَلَّذِینَ بَغَّضُوکَ وَ کَذَبُوا عَلَیْکَ فَحَقٌّ عَلَى اَللَّهِ أَنْ یُوقِفَهُمْ مَوْقِفَ اَلْکَذَّابِینَ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ قَالَ وَ ذَکَرَهُ اِبْنُ مَرْدَوَیْهِ فِی مَنَاقِبِهِ .)