به ابن مسعود خبر رسید شنیدیم تو حرفی نزدی، علیّ بن ابی‌طالب در برابر خلیفه اعتراض کرده است، گفته تو شش سال قبل خلفای قبلی، رسول خدا در سفر نماز را شکسته می‌خواندند.

در صحیح مسلم آمده این بحث‌هایی نیست که بحث‌های شیعی باشد، چیز جدیدی، وحی نازل شده است؟ در زمان پیغمبر نبود که شکسته می‌خواندیم؟ گفت: «أَجَلْ»[۱]، «أَجَلْ» یعنی «نَعَم» بله. «وَلَکِنَّا کُنَّا خَائِفِینَ» زمان پیغمبر می‌ترسیدم که شکسته را تمام بخوانم. از چه کسی می‌ترسیدی؟ در نماز شکسته و تمام که توقیفی است مگر می‌شود تو نظر بدهی؟ به ابن مسعود گفتند تو چرا حرف نزدی؟ گفت: «الخِلاف شرٌ» اختلاف‌افکنی نکنید. ابن مسعود یکی از بزرگان و متقدّمین اسلام‌آورندگان است. فضایل امیر المؤمنین را می‌آورند پاک می‌کند، می‌گوید او را رها کنید، در جامعه مطرح نکنید. خود او را هم عرض امیر المؤمنین در جامعه مطرح می‌کنند. در برابر چنین بدعت واضحی مصلحت‌اندیشی می‌کند که حتّی بدعت نسبت به رفتار خود خلیفه‌ی سوم است که در صحیح مسلم آمده است. ما که داریم و آن تاریخ هم دارد آقایان هم در مصادر درجه‌ی اوّل خود به سند صحیح دارند.

 


[۱]– صحیح مسلم، کتاب الحج، باب جواز التمتع، ص ۸۹۶، ح ۱۲۲۳٫