به بحث اصلی خودمان نزدیک میشویم. سوال اولیه ما چه بود ؟ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها بایکوت شد؟

عرض کردیم جایگاهش چه بود، زنان برتر چگونه بودند، کارهایی که سلفی ها برای از بین بردن مکانت و جایگاه حضرت زهرا انجام دادند را بحث کردیم. همه ی آن اقدامات برای این روایت صحیح السند ذکر شده در کتاب بخاری و مسلم و دیگران بود که اصلا از آن یادی نمی کنند بلکه از آن فرار می کنند . در این جلسه می خواهیم این روایت را بررسی کنیم. فقط به متن آن توجه کنید. فاطمه سلام علیها پیغامی می فرستند برای جناب خلیفه اول که میراث ما را بدهید جناب خلیفه اول هم می فرمایند که از پیامبر شنیده ام که پیامبران ارث باقی نمی گذارند و منع می کند و چیزی به حضرت زهرا نمی دهند. عبارت در این جا خیلی عجیب است به عبارت توجه کنید:

فوجدت فاطمه علی أبی بکر فی ذلک فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت و عاشت بعد النبی ص سته أشهر

یعنی غضب شدید کرد فاطمه سلام الله علیها (عجیب است واقعا) قهر کرد ، ترک کرد خلیفه اول را و با او دیگر صحبت نکرد تا از دنیا رفت یعنی فاطمه سلام الله علیها بیعت نکرد.

فاطمه سلام الله علیها از کلام خلیفه که ارث  به شما نمی رسد ناراحت شد این ناراحتی یک روز دو روز سه روز ده روز ادامه پیدا نکرد تا زنده بود . در روایت بخاری نظر مشهور اهل سنت شش ماه است ، فلم تکلمه حتی توفیت وقتی از دنیا رفت باز هم این ماجرا ختم بخیر نشددفنها زوجها علیٌّ لیلاً ، علی علیه السلام شبانه و مخفیانه  دفنش کرد با این که روایاتی در منع این کار داریم یعنی ظاهرا در حالت عادی این کار را نباید کردولم بوذن بها أبابکرٍ  به خلیفه اول هم اجازه نداد در مجلس تشییع همسرش و نمازی که بر بدن حضرت زهرا خوانده میشود وارد شود و صریح عبارت اینست که  (بعد از چند خطو لم یکن یبایع تلک الأشهرعلی علیه السلام در این شش ماه بیعت نکرد .

پس چند نکته مهم: حضرت زهرا خشمگین شد (که در آینده به آن خواهیم پرداخت) ؛ قهر کرد و بیعت نکرد و این قهر و عدم بیعت را ادامه داد تا اینکه از دنیا رفت. حتی وقتی از دنیا رفت وصیت کرد که شبانه دفن بشود بدون اینکه از حکومت کسی بیاید. امیرالمومنین هم بیعت نکرد. حداقل تا فاطمه زنده بود بیعت نکرد و این اتفاق روایات صحیح شیعه و سنی است. بعد از این اختلاف است تا ان شاءالله درباره این روایت از ابعاد مختلف بحث کنیم و ببینیم که سلفی ها برای فرار از این بحران چه راهکاری دارند .