در جلسات گذشته ما چند جمله را عرض کرده و با سند ثابت کردیم، اول چهار زن برتر دنیا مشخص شد، دوم چهار زن برتر آخرت، سوم جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها در بین این چهار زن معلوم شد که سرور زنان اهل بهشت و سرور این چهار زن است، حال جایگاه عایشه کجاست؟

مکتب بنی امیه شروع کرد به استدراک و جبران، خیلی جالب است، در کتاب صحیح مسلم، باب مناقب خدیجه شما توقع دارید چه بخوانید؟

معلوم است مناقب خدیجه را، ولی جالب است که می‌بینید از پیامبر روایتی نقل شده که از مردها خیلی ها کامل شدند و به کمال رسیدند ولی لَم یَکمُل مِن النِساء غیرُ ، از زن ها کامل نشد جز چند نفر یکی از آن‌ها آسیه است، دومی مریم است، الان شما منتظر حضرت خدیجه و بعد هم فاطمه هستید، ولی انگار لاک غلط گیر گرفته‌اند، در ادامه نوشته‌اند فَضلُ عایشه عَلی النِّساء کَفَضلُ الثَّرید عَلَی سایِرِ الطَّعام، برتری عایشه نسبت به بقیه زن ها مثل برتری آبگوشت به سایر غذاهاست. و اصلا نامی از خدیجه در باب مناقبش نیست!

07-1-hkashani

راجع به حدیث آبگوشت بعدا صحبت می‌کنیم،

بخاری این را ذیل مناقب عایشه یک طور دیگری نقل کرده، چه کار کرده؟ اول گفته پیامبر فرمود برتری عایشه نسبت به زن ها مثل برتری آبگوشت به بقیه غذاهاست، بعد فرمودند که از زن ها کسی کامل نشد الا آسیه و مریم.

تا به حال چند تا زن شد از آن چهار زن بهشتی؟ دو تا، این که بخاری جابجا کرده و فضل عایشه را قبل آورده معلوم است که از زن ها کامل نشدند الا آسیه و مریم.

محمدبن جریر طبری مچ گیری می‌کند، با همان سندی که در کتاب بخاری هست، همان سند و همان پنج راوی که حالا من قرائت می‌کنم، با همان پنج راوی، روایت بخاری را این‌گونه نقل کرده، می‌گویم، لَم یَکمُل مِن النِّساء اِلّا، از زن ها کامل نشد الا آسیه، مریم، فاطمه، خدیجه یعنی مکتب بنی امیه برای بالا آوردن جایگاه عایشه به چه منظور؟ به این منظور که فاطمه سلام الله علیها در محاق قرار بگیرد، که بعدا کمرنگ می‌شود حساسیت ایجاد نشود، می‌بینید در سه کتاب مهم چگونه بایک سند، سه جور متن نقل شده

 06-1-hkashani 07-3-hkashani