نوبت به حدیث آبگوشت رسید آن روایتی که باعث شد  وسیله ای شود تا فاطمه سیده نساء أهل الجنه را فراموش کنند و در جلسات گذشته گفتیم اصلا به او توجه نمی کردند و ای کاش می گفتند روایت دروغ است، که نیست و مهمترین کتب نقل کردند بخاری و مسلم نقل کرده اند. دیدند بهترین مستمسک حدیث آبگوشت است؛ حدیث آبگوشت  به فرض اینکه حدیث پیامبر باشد چه می گوید؟ این کلامی را که می گویم خلاصه کلام قرطبی ، ابن حجر عسقلانی و آلوسی است. کلام شیعه نیست کلام اهل سنتی است که اموی فکر نمی کنند اینها می گویند اگر پیامبر به فرض اینکه این روایت را فرموده باشند که برتری عایشه نسبت به زنان مثل آبگوشت به سایر غذاهاست.

 

ترجمه دقیق کنیم ، در متن ثرید آمده، به چه چیزی می گوییم ثرید؟

شما آب ، نان و یک ماده غذایی دیگر مثلا در عراق نخود یا باقالا با آب و نان قاطی می کنند می شود یک غذا که ثرید است. حالا این ثرید و ترید می تواند گوشت هم داشته باشد و چه بسا اغلب این گونه باشد. حال آیا واقعا این ثرید از کباب بهتر است؟  برترین غذای جهان است ؟ وجه برتریش مطلق است؟ آیا در این روایت که می گوید برتری عایشه نسبت به زنان مثل ثرید یا همان آبگوشت به سایر غذاهاست، نسبت به زنان پیامبر است ، نسبت به زنان عصر است یا نسبت به کل زنان خلق شده از اول تا آخر است. این بزرگان مثل ابن حجر می گویند معلوم نیست. یعنی روایت دلالتش روشن نیست. اگر هم این روایت صریح بود و اگر ثرید بهترین غذا هم باشد ، برتر از کباب هم باشد ، برتر از بره هم باشد ، بهتر از مرغابی شکم پر باشد که معاویه می خورده ، برتر از مضیره باشد که ابو هریره دوست داشته، که نیست چه دلالتی دارد که عایشه برتر از سایر همسران پیامبر است یا برتر از زنان عصر خودش است یا برتر از کل زنان مخلوق جهان از اول تا آخر ؟ کدام؟ برتر از سیده ی زنان بهشت است؟

نووی یک جمله ی جالبی دارد (من یاد کلاس آشپزی می افتم) می گوید : الثرید من سائر الطعام خیر من مرقه. آبگوشت بهتر از خورش است. تمام علما !! آبگوشت را بهتر از خورش می دانند.

 

می بینید که برای برتری عایشه به روایتی که هم از نظر بلاغت در خور شان رسول الله نیست هم دلالت واضحی ندارد هم بزرگانی مثل آلوسی و ابن حجر می گویند که معلوم نیست این روایت می خواهد چه بگوید ، مستمسکی شد که روایت فاطمه سیده نساء أهل الجنه را به دست فراموشی بسپارند .