بسم الله الرحمن الرحیم

سوالی که الان مطرح است این است که فاطمه سلام الله علیها در بین زن های عالم چه جایگاهی دارد؟ این فاطمه ای که شما با او کاری کردید که اسمی از او جایی نیست، چه شخصیتی در عالم دارد؟ من خدمت شما عرض می‌کنم:

احمد حنبل در کتابش روایاتی آورده است، البته کتب زیادی این را نقل کرده‌اند که به عنوان نمونه از احمد حنبل نقل می‌کنم، شعیب الأرنؤوط، وهابی مشهور و سلفی معروف، هر دو روایت را تصحیح کرده، گفته این روایات از نظر سندی هیچ مشکلی ندارد.

روایت اول این است: ای پیامبر حَسبُکَ مِن نِساء العَالَمینَ، از بین زنهای عالم چهار زن برای تو بس است، آن‌ها چه کسانی هستند؟ آسیه، مریم، خدیجه، فاطمه پس ما احساس می‌کنیم چهار نفر برتر هستند، بعد دوباره به این چهار نفر برخواهیم گشت.

 454  455

در روایت دیگری که این هم یک گروه روایات است، یک خانواده حدیثی است با سند صحیح، دیدند رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم چهار خط روی زمین می‌کشد، گفتند یا رسول الله این چهار خط چیست که شما کشیده‌اید؟ فرمود که چهار زن هستند اَفضَلُ نِساءِ اَهلَ الجَنَّه هستند، آن چهار زن حَسبُکَ مِن نِساء العَالَمین، چهار زن برتر دنیا، یک گروه روایت که ما یک نمونه اش را عرض کردیم، این یکی چهار زن برتر آخرت، اَفضَلُ نِساءِ اَهلَ الجَنَّه، یا رسول الله این‌ها چه کسانی هستند؟ فرمود خدیجه، فاطمه، آسیه، مریم.

 تا اینجا برترین زن ها معلوم شدند، درست است؟

جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها کجاست؟ حضرت زهرا سلام الله علیها در بین این چهار نفراست، ام المؤمنین عایشه جایگاهش کجاست؟