این مسئله‌ی شعائر بسیار مهم است. مسئله‌ی شعائر اباعبدالله علیه السلام بسیار مهم است.  این‌جا از آن جاهایی است که اگر کسی بخواهد خدشه‌ی درست، یعنی به حرف درست خدشه وارد کند باید همه غیرت خود را نشان دهند چون تنها چیزی که ما داریم همین است. همه‌ی خاکریزهای ما را زده‌اند.

در طول سال، شیعیان با تنوّع فکری و تنوّع سبک زندگی که الآن دارند کجا همدیگر را می‌بینند؟ با همه‌ی اشکالاتی که وجود دارد. باید نگاه کنیم در چه شهری هستیم؟ در شهری هستیم که همه اتّفاقی می‌افتد امّا شما نگاه می‌کنید. من این یکی، دو روز نزدیک عاشورا من با موتور به این طرف و آن طرف می‌روم. چهره‌ی شهر را نگاه کنید، چهره‌ی عزاداری است. در تاریخ سابقه ندارد که یک شهر برای پسر فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها عزاداری کند. این فرصت بسیار مهمّی است. اهل بیت علیهم السّلام این جریان را به راه انداختند.

 

مردم غدیر را جشن می‌گرفتند. امام هادی علیه السّلام فرمود: زیارت هم بخوانید. شما می‌دانید چون وقتی زیارت می‌خوانیم یک حال معنوی هم دارید. دیدید الآن آقا داشت فضائل آقا امیر المؤمنین علیه السّلام را می‌گفت. با این کار شما روح می‌گیرید. بعد این فضائل را می‌گویید و یک وقت می‌گویید: سلام بر تو که این‌طور هستی و او را خطاب قرار می‌دهید. این کار اثر بیشتری می‌گذارد، ارتباط عاطفی برقرار می‌شود.

زیارت جامعه؛ فرمودند: مظاهر تشیّع را مشخّص کنید. آن‌ها مسجد می‌سازند یک گلدسته می‌سازند؟ شما مسجد با دو گلدسته بسازید، برای این‌که یک نفر به شهر شما آمد نگوید این‌جا شهری است که امیر المؤمنین علیه السّلام را نمی‌شناسند. اگر دقّت کنید همان جنگ رسانه‌ای است که الآن هم وجود دارد. این‌ها می‌خواهند یک هشتگ را بالا ببرند و آن‌ها سعی دارند… آن زمان هم همین‌طور بود. آن زمان هشتگ نبوده! امّا شعائر همین است. مهم است.

 

اگر یک نفر پایگاه اجتماعی نداشته باشد، الآن پلیس بخواهد به کشوری برود که مثلاً طاغوتی هستند بروند آن شخص را بگیرند نمی‌ترسد، می‌رود او را دستگیر می‌کند و با او طبق قانون برخورد می‌کند امّا اگر بداند طرفدار دارد دستگیر کردن او سخت می‌شود. چون باید او را دادگاهی کنند، باید برای او یک کیفر خواست مناسب فراهم کنند، نمی‌توانند هر طور می‌خواهند با او رفتار کنند. اهل بیت علیهم السّلام سعی کردند این شرایط را ایجاد کنند. خون ابا عبدالله علیه السّلام باعث شد بعد از امام حسین دیگر به هیچ امامی به این شکل بی‌حرمتی نشود؛ یعنی سعی می‌کردند این غربت را کم کنند.

 

اگر کسی به حقیقت این مسئله برسد، وجود مبارک صدّیقه‌ی طاهره سلام الله علیها غرق توحید بوده است. وقتی حضرت زهرا عبادت می‌کرد، حضرت حق یکی از معانی زهرا همین است- به ملائکه مباهات می‌کردند؛ بیایید ببینید بنده‌ی من چه کسی است. برای این‌که ملائکه ادّعایی نداشته باشند. کسی که عبد محض خدا است، هیچ چیزی باعث درگیری او نمی‌شود.

امّا امام صادق علیه السّلام به ما می‌فرمایند: «مَا مِن عَینٍ باکیهٍ إلَّا وَصَلَهَا فَاطمَهُ» تا اشکی جاری بشود به فاطمه سلام الله علیها خبر می‌رسد. به چه دلیل؟ این همه زحمت کشیدند. این یکی از آن مواردی است که غربت دین را کم می‌کند. مردم فرصت می‌کنند بنشینند… چه موقع از سال شما حوصله داشتید بنشینید و کسی ۴۰ دقیقه برای شما صحبت کند و شما گوش دهید؟ این به حرمت امام حسین علیه السّلام اتّفاق می‌افتد. مردم ما هر چیزی که بلد هستند از این دهه یاد گرفته‌اند بلکه شب‌های قدر هم اگر می‌آیند اگر با نام امام حسین علیه السّلام نباشد مردم حوصله ندارند گوش بدهند.