«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از موجباتِ کم شدنِ رزق و روزی ارتکابِ بعضی از گناهان است، یکی از گناهانی که موجبِ از بین رفتنِ رزق و روزی و از بین رفتنِ برکت در زندگی می‌شود «ناسپاسی» است.

انسان‌هایی که ناسپاس هستند، نمک می‌خورند و نمکدان را می‌شکنند، این‌ها کسانی هستند که آن رزق و روزیِ مخصوصِ الهی از آن‌ها سلب خواهد شد.

خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ»[۱]، خدای متعال برای شما مَثَلی می‌زند و آن یک سرزمینی که در امنیّت و آرامش و رفاهِ اقتصادی بود، رزق و روزیِ آن‌ها از همه‌ی اطرافِ این سرزمین به این سرزمین وارد می‌شد، اما «فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ» متأسفانه اهلِ این سرزمین ناسپاسی کردند، کفرانِ نعمت کردند و خدای متعال لباسِ گرسنگی و ترس و عدمِ امنیت را به آن‌ها پوشاند.

بخاطرِ همان کارهایی که کردند، یعنی آن گناهِ ناسپاسی.

یکی دیگر از مسائلی که بشدّت باعثِ از بین رفتنِ روزی می‌شود «خیانت» است، در مقابل «امانتداری» است.

از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه روایت داریم که فرمودند: «اَلْأَمَانَهُ تَجْلِبُ اَلرِّزْقَ وَ اَلْخِیَانَهُ تَجْلِبُ اَلْفَقْرَ»[۲]، اگر اهلِ امانتداری باشید، اگر امینِ مردم باشید قطعاً رزق و روزی به سمتِ شما جذب خواهد شد، اما اگر اهلِ خیانت بودید، اگر در امانتِ خودتان خیانت کردید قطعاً دچارِ فقر و تهی‌دستی خواهید شد.

پس بعضی از گناهان مثلِ «ناسپاسی» و «خیانت» خیلی ویژه است، باید مراقب باشیم که دچارِ این گناهان نشویم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] سوره مبارکه نحل، آیه ۱۱۲ (وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کَانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً یَأْتِیهَا رِزْقُهَا رَغَدًا مِنْ کُلِّ مَکَانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ وَالْخَوْفِ بِمَا کَانُوا یَصْنَعُونَ)

[۲] الکافی، جلد ۵، صفحه ۱۳۳