«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از مسائلِ بسیار مهم در بحثِ جلبِ رزق و روزیِ الهی «مداومت بر طهارت و پاکیزگی و رعایتِ مسائلِ بهداشتی» است.

روایت داریم که فرموده‌اند: «دُم عَلَی الطَّهارهِ یُوَسَّع عَلَیکَ الرِّزقُ»[۱]، بر طهارتِ خودت مداومت داشته باش، رزق و روزی وسیع خواهد شد.

یعنی انسان همیشه باوضو باشد، انسان همیشه باطهارت باشد، انسان همیشه با پاکیزگی باشد، این موضوع موجبِ جلبِ رزق و روزیِ الهی می‌شود.

در کنارِ بحثِ طهارت به معنای وضو، بحثِ نظافت به معنای رعایتِ مسائلِ بهداشتی هم هست، یعنی سعی کنیم در خانه‌ی خودمان نجاست نباشد، اگر جایی نجس شد سریع تطهیر کنیم، اگر لباسِ ما نجس شد سریع تطهیر کنیم، و نجاست در خانه نباشد، همین موجبِ جلبِ رزق و روزیِ الهی می‌شود.

جارو کردنِ خانه، شستنِ ظروف و مسواک زدن و شانه زدن… همه‌ی این‌ها در روایت هست که الآن برای شما می‌خوانم، یعنی رعایتِ مسائلِ بهداشتی در زندگیِ فردی و خانوادگی موجبِ جلبِ رزق و روزی از سوی ذات باری تعالی می‌شود.

روایاتی را که از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه نقل شده است برای شما بیان می‌کنم: «کَسْحُ الفَنا یَزیدُ فِی الرِّزْقِ»[۲]، جارو کردنِ وردیِ خانه، «غَسْلُ اَلْإِنَاءِ مَجْلَبَهٌ لِلرِّزْقِ»[۳]، شستنِ ظروف… نگذاریم ظروفِ کثیف در خانه بماند، شستشوی این ظروف باعث می‌شود که رزق و روزی در این خانه زیاد بشود.

این حدیث از امام صادق علیه الصلاه و السلام است که «انَّ المَشطَ یَزِیدُ فی الرّزقِ»[۴]، یعنی شانه زدن باعث می‌شود که رزق و روزی زیاد بشود.

«الخِلال یَزِیدُ فی الرّزقِ»[۵]، خلال کردن یا همان مسواک زدن.

پس در یک جمله طهارتِ باطنی و نظافتِ ظاهری موجبِ جلبِ رزق و روزی الهی می‌‌شود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] کنزالعمال، حدیث ۴۴۱۵۴

[۲] خصال، جلد ۲، صفحه ۵۴

[۳] همان

[۴] وسائل الشیعه، جلد ۲، صفحه ۱۲۱٫

[۵] وسائل الشیعه، جلد ۲، صفحه ۱۲۱٫