«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از مسائلِ مهمی در بحثِ جلبِ رزق و روزیِ الهی تأثیرِ مهمّی دارد «مواسات با دیگران» است.

«مواسات» به معنای همراهی و همدلی و دلسوزی و کمک به دیگران هست.

اگر کسی در مسیرِ الهیِ خود، در مسیرِ زندگیِ خود از دیگران دستگیری کند خدای متعال رزق و روزی را بصورتِ فراوان برای ایشان فراهم می‌کند.

روایتی از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیه نقل شده است که فرمودند: «مُوَاسَاهُ اَلْأَخِ فِی اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ تَزِیدُ فِی اَلرِّزْقِ»[۱]، این مواساتِ شما، این همدردی و دلسوزیِ شما و کمک کردنِ شما به دیگران قطعاً رزق و روزیِ شما را زیاد می‌کند.

یکی از دوستان می‌فرمود که ما در ابتدای ازدواج وضعِ مالیِ بسیار سختی داشتیم، در تنگنای شدیدی قرار گرفتیم، یک روزی یکی از این دخترهای یتیمِ فامیل را با خودمان بیرون بردیم و برای او هدیه‌ و خوراکی خریدیم، وقتی برگشتیم از آن روز زندگیِ ما زیر و رو شد و تحوّلِ خاصی در زندگیِ ما از بُعدِ اقتصادی بوجود آمد، فکر کردیم که چه شد ناگهان زندگیِ ما تغییر کرد، متوجه شدیم ریشه‌ی آن همین کمک به دخترِ یتیمِ فامیل بود، از آن روز هر زمانی که مشکلِ مالی داشتیم این دختر را می‌بردیم و لباس و هدیه و غذا و خوارکی برای او می‌خریدیم از بُعدِ اقتصادی تحوّل را در زندگیِ خودمان می‌دیدیم.

این مواسات و رسیدگی به نیازمندان بسیار تأثیرگذار است.

یکی دیگر از مسائلی که در راستای همین «مواسات» هست «صله‌ی رحم» هست.

در روایت داریم: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یُبْسَطَ لَهُ فِی رِزْقِهِ فَلْیَصِلْ رَحِمَهُ»[۲]، صله‌ی رحم بسیار در بسط و گسترشِ اقتصادی و رزق و روزی برای ما تأثیرگذار هست.

نکته‌ی بسیار مهم این است که صله‌ی رحم صرفِ دیدن نیست، صله‌ی رحم در معارفِ اسلامی بمعنای کمک و یاری رساندن به اقوام است نه به معنای صرفِ دیدن، دید و بازدید بسیار مهم است، احوالپرسی خیلی تأثیرگذار است، اما صله‌ی رحمِ شرعی یعنی دستگیری از نیازمندانِ فامیل، یا ایجادِ رفاهِ بیشتر برای نیازمندهای فامیل، خصوصاً فامیل‌های درجه یک مانندِ پدر و مادر؛ پس این موضوع هم یکی از عواملِ گسترشِ رزق و روزی است.

یکی دیگر از عواملی که در همین راستای مواسات هست بحثِ «حُسنِ رفتار با همسایه» است.

خدای متعال به انسان‌هایی که با همسایه‌ی خودشان رفتارِ نیکو و حسن دارند رزق و روزیِ بیشتری می‌دهد، از امام صادق علیه السلام نقل شده است که «حُسْنُ اَلْجِوَارِ یَزِیدُ فِی اَلرِّزْقِ»[۳]، یعنی حُسنِ مجاورت و همسایه‌داریِ خوب باعث می‌شود که رزق و روزیِ ما بیشتر بشود.

بعضی اوقات وضعِ ما خوب نیست و نمی‌توانیم دیگران را با مسائلِ مالی کمک کنیم، چه کنیم؟ باز یکی از راه‌های مواسات «دعا کردن» است.

همین دعا کردن برای دیگران موجبِ افزایشِ رزق و روزی برای ماست.

روایت داریم که «عَلَیْکَ بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِکَ بِظَهْرِ اَلْغَیْبِ»[۴]، شما نسبت به برادرانِ دینیِ خودتان وقتی که شما را نمی‌بینند و صدای شما را هم نمی‌شنوند دعا کنید، در سحرگاهان، در نماز شب، در بعد از نماز واجب، در سجده دعا کنیم، چه اتّفاقی می‌افتد؟ «فَإِنَّهُ یَهِیلُ اَلرِّزْقَ» رزق را به روی شما باز می‌کند و زیاد می‌کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۷۱، صفحه ۳۹۵

[۲] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۷۱، صفحه ۸۹

[۳] الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۶۶

[۴] السرائر، جلد ۳، صفحه ۶۳۷