«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

اگر در تنگنای اقتصادی و فشارِ معیشتی قرار گرفتیم، برای جلبِ روزی و رزقِ الهی چه کنیم؟

قرآن کریم در آیه هفتم سوره مبارکه طلاق این پاسخ را به ما داده است، «وَمَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ ۚ لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ۚ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا»[۱]؛ فرمولِ بسیار عجیبی را برای ما تبیین می‌فرماید و آن این است که اگر شما در تنگنای معیشتی قرار گرفتید، اگر در فشارِ اقتصادی قرار گرفتید بهترین راهِ جلبِ رزق و روزی این است که شما هم از همان مقدارِ کمی که در دست داریم و خدای متعال به شما داده است انفاق کنید، قطعاً خدای متعال این سختی را برای شما با آسانی جبران می‌کند؛ و این نکته‌ی بسیار عجیبی است که اگر کسی در تنگنای اقتصادی قرار بگیرد می‌تواند با انفاق و هرچند انفاقِ کم یا با انفاق‌های غیر از انفاق‌های مالی مانندِ دست‌گیری و کمک کردن و یاری رساندن و شاد کردنِ دیگران به این تنگنای اقتصادی غلبه پیدا کند.

قطعاً شک نکنید که نقصان نیست، ممکن است کسی بگوید که خودِ ما در تنگنای اقتصادی هستیم، اگر این کمک را به دیگران داشته باشیم از ما کم می‌شود، پاسخ این است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «مَا نَقَصَ مَالٌ مِنْ صَدَقَهٍ قَطُّ»[۲] هیچ وقت از صدقه دادنِ شما مالی از شما کم نمی‌شود، «فَأَعْطُوا وَ لاَ تَجْبُنُوا» انفاق کنید و نترسید. یعنی خدای متعال جبران می‌کند.

در روایتِ دیگری از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اَللَّهَ بِالصَّدَقَهِ»[۳] اگر فقیر شدید، اگر مشکلِ اقتصادی پیدا کردید با خدای متعال تجارت کنید، یک تجارتِ سودمند؛ مالی که در این تجارت با خدای متعال معامله می‌کنید چیست؟ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرمایند: «صدقه». شما صدقه بدهید، خدای متعال در این تجارت به بهترین نحو برای شما جبران می‌کند و آن وضعیّتِ فقر و املاقِ شما را کاملاً برطرف می‌کند.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ ۖ وَمَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّهُ ۚ لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ۚ سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرًا

[۲] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۹۳، صفحه ۱۳۱ (نَوَادِرُ اَلرَّاوَنْدِیِّ ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ آبَائِهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : مَا نَقَصَ مَالٌ مِنْ صَدَقَهٍ قَطُّ فَأَعْطُوا وَ لاَ تَجْبُنُوا.)

[۳] بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار علیهم السلام، جلد ۹۳، صفحه ۱۳۳