«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏»

الحَمدُللهِ رَبِّ العَالَمِین وَ صَلَّی الله عَلَی سَیّدِنا وَ نَبیّنَا مُحَمَّدٍ وَ أهلِ بَیتِهِ الطّاهِرین

یکی از سنّت‌های الهی و قوانینِ آفرینشِ ما انسان‌ها مسئله‌ای به نامِ «رزق» است، که چطور می‌شود رزق و روزی را بدست آورد و کسب کرد.

عواملِ گوناگونی در آیات و روایات راجع به بحثِ «رزق» هست که ان شاء الله خدمتِ شما بیان می‌کنیم.

یکی از مهم‌ترین عوامل و اسبابِ جلبِ رزقِ الهی، چه رزقِ مادّی و چه رزقِ معنوی، بحثِ «صدقه» است. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماند: «اِسْتَنْزِلُوا اَلرِّزْقَ بِالصَّدَقَهِ»[۱]، رزق و روزی را با «صدقه» بر خودتان نازل کنید.

در روایتِ دیگری از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داریم که فرمودند: «تَصَدَّقُوا فَإِنَّ اَلصَّدَقَهَ تَزِیدُ فِی اَلْمَالِ کَثْرَهً»[۲]، صدقه بدهید که به قطع و یقین موجبِ افزایشِ مال بصورتِ زیاد خواهد شد.

یعنی اگر به دنبالِ روزی فراوان هستید، شما از دیگران دست‌گیری کنید و خدای متعال رزق و روزی را بر شما نازل خواهد کرد.

نکته‌ی خیلی جالبی که در بعضی از روایات داریم این است که بعضی از گرفتاری‌های مالی مانندِ دیون و قرض‌هایی که به دیگران داریم، در روایات به ما گفته‌اند که با «صدقه دادن» این مسئله حل می‌شود و دیونِ شما اداء می‌شود.

روایتی از حضرت امام صادق علیه الصلاه والسلام نقل شده است که فرموده‌اند: «إِنَّ اَلصَّدَقَهَ تَقْضِی اَلدَّیْنَ وَ تَخْلُفُ بِالْبَرَکَهِ»[۳]، یعنی صدقه باعث می‌شود که دین و قرضِ شما اداء بشود و برکت و فزونی در زندگیِ شما ایجاد بشود.

یعنی وقتی ما مالی را در راهِ خدای متعال انفاق می‌کنیم و صدقه می‌دهیم خدای متعال آن مال را با برکت جایگزین می‌کند، «برکت» به معنای فزونی است، یعنی بعضاً ممکن است که درآمدِ انسان کم باشد اما چنان باعثِ رفعِ مشکلات و گرفتاری‌ها می‌شود که ممکن است یک مالِ زیاد نتواند این کار را انجام بدهد؛ ریشه‌ی آن کجاست؟ برکتی که در این مال هست، این برکت از کجا ایجاد شده است؟ با صدقه و دستگیری از محرومین.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


[۱] من لا یحضره الفقیه، جلد ۲، صفحه ۶۶

[۲] الکافی، جلد ۴، صفحه ۹

[۳] الکافی، جلد ۴، صفحه ۹