چه اشکالی به خلفا درباره حدیث ارث وارد است؟

در جلسه قبل بحث کردیم در ماجرای قهر حضرت زهرا که روایت در صحیح بخاری ، مسلم و جاهای دیگری آمده است، حضرت زهرا سلام الله علیها حکومت را دچار بحران کردند و بیعت نکردند ،قطعا این روایت را از رسول خدا نشنیده بودند ؛ چون اگر شنیده بودند به خاطر اموالی که به آنها مربوط نیست ؛ زاهدترین مردم کسانی که آیه ای در مورد کرم و بخشش آنها نازل شده دنبال اموال مردم نبودند پس این روایت را نشنیده بودند.

سوال چهارم؛ بنا بر مطالب گذشته حضرت زهرا روایت ادعایی جناب خلیفه اول را نشنیده بودند. در این جا چند اشکال عظیم  به مکتب خلفا وارد است:

معاذالله پیامبر شما کاری خلاف شأن انجام داده است چرا؟ چون پیامبر به مرگ ناگهانی از دنیا نرفت. ترور ناگهانی نشد. پیامبر صلوات الله علیه حدود یک ماه بیمار بود ؛ فرصت داشت دخترش و پسر عمویش را صدا بزند و بگوید علی جان ، فاطمه جان از من به شما ارثی نمی رسد . در تقریری که شما دارید ارائه می کنید این یک کلمه را چرا رسول خدا نفرمود و اهمال کرد؟

آقایان مکتب سلفی می گویند این روایت رسول خداست که خلیفه اول بیان کرد. اگر این باشد چرا رسول خدا اهمال کرد . شما را ارجاع می دهم به صحیح مسلم . در صحیح مسلم حفصه أم المومنین دختر خلیفه دوم و برادرش عبد الله  به خلیفه دوم  گفتند اگر چند گوسفند را بدون چوپان رها کنی خیانت کردی،فرعایۀ الناس أشدّ نکند مردم را بدون خلیفه مردم را رها کنی. آیا ام المومنین حفصه برای پدرش که پیغمبر نیست وصیت نکردن را دون شان میداند؟ ، خیانت در امانت میداند ؟ ماجرای خلافت که هیچ ، پیامبر حتی اینکه بگوید زهرا جان بعد از من به تو ارث نمی رسد هم دریغ کرد؟ حاشا و کلّا.

این حتمال باعث می شود که ما شک کنیم در این که این روایت ، روایت نبوی باشد. اشکالات و سوالات دیگری هم وجود دارد که جلسات بعد ان شاءالله بیان می کنیم.