خدا مسلم به عوسجه را رحمت کند، قدیمی‌های ما در اوج توهین‌هایی که به ما کردند برای ما چه کارهایی انجام دادند. اسم یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های تاریخی اخبار الطِّوال است، برای قرن سوم است، اگر اشتباه نکنم برای سال‌های ۲۸۰ یا ۲۹۰ است. می‌گوید: وقتی می‌خواستند مسلم را پیدا کنند، نفوذی به مسجد رفت، مسجد را همین‌طور که نگاه می‌کرد گفت: من از کجا بفهمم چه کسانی با مسلم در ارتباط هستند؟ چندین ساعت در مسجد رفت و آمد داشت، همین‌طور که نگاه می‌کرد نگاه او به کنار ستون افتاد، گفت: «هَوُلاءِ الشِّیعَه یُکثِرونَ الصَّلاه»، او حتماً شیعه است که این‌قدر نماز می‌خواند.

 

از کثرت نماز خواندن مسلم بن عوسجه گفت او حتماً شیعه است، بقیّه که فاسق و فاجر هستند. خدا إن‌شاء‌الله ما را در اعتلای شریعت علم‌دار کند. نسبت به این‌که کلام خدا روی زمین نیفتد غیرت داشتند، روی زمین نماند، آن را برداریم، بلند کنیم، به اهتزاز در بیاوریم. اهل بیت کار کردند، ناامید نشدند، تکلیف‌مداری کردند. عرض کردیم منفعل نشدند، هر لحظه در اوج غربت سعی می‌کردند غربت را کم کنند که دین را پیشرفت بدهند، اصلاً خستگی ندارند، استعفاء ندارند. کافی است، بس است، من می‌دانستم از اوّل نمی‌شود نمی‌گویند. گرچه سراسر مسیر را مشکلات می‌بینند، ناملایمات می‌بینند، سختی می‌بینند، درون جبهه‌ی حق نامردی می‌بینند. بعداً اشاره خواهم کرد درون بستگان نزدیک خود نامردی می‌بینند ولی خسته نمی‌شوند. اصلاً برای امام در راه خدا اهمّیّت ندارد، او را کُند نمی‌کند، همه‌ی عالم، ولو همه‌ی بچّه‌ها و برادرهای آن‌ها نستجیر بالله -به جز آن کسی که امام معصوم می‌شود- همه بخواهند با او دشمنی کنند، مرگ بر بگویند، یا درود بر بگویند، اصلاً برای او مهم نیست، بر او اثر ندارد. نه انگیزه‌ی او را تقویت می‌کند و نه حرکت او را کُند می‌کند.

 

شیعه نمی‌تواند امام شود ولی می‌تواند به جهت امام حرکت کند. شیخ فضل الله دیپلماسی بعضی‌ را بلد نبود که امروز برویم این‌جا بنشینیم، فردا برویم آن‌جا بشینیم، این حرف‌ها را نمی‌فهمید، مثل این‌که درس سیاست را خوب نمی‌دانست! اگر پرچم انگلیس یا روسیه را بالای سر خانه‌ی او می‌گذاشتند آن‌ها چیز دیگری هم نمی‌خواستند کسی جرأت نمی‌کرد به آن خانه نگاه بد داشته باشد. گفت: به جنازه‌ی من ادرار کنند بهتر از این است که پرچم کفر بالای سر من بیاید. آن‌ها امام نیستند؛ ولی می‌توانند به سمت امام حرکت کنند، به آن جهت امام بروند و حرکت کنند و نزدیک‌تر شوند.